iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De markt van de oliën, in normale omstandigheden heel stabiel, heeft een ongewoon jaar achter de rug. Bevoorradingsproblemen, inflatie en vooral de oorlog in Oekraïne zorgden voor stevige schokgolven. Door de prijsstijgingen steeg de waarde van de markt.
We willen niet cynisch klinken, maar zonder de oorlog in Oekraïne stond hier allicht een behoorlijk saai verhaal. Veel reden tot opwinding is er doorgaans niet in de markt van de oliën. Er is weinig innovatie, private label neemt een grote hap uit de markt en consumenten hebben in regel weinig reden om nieuwe producten uit te proberen of uit te kijken naar nieuwigheden. Dit jaar was dat helemaal anders. In de eerste plaats zorgde de oorlog in Oekraïne voor acute tekorten, vooral voor zonnebloemolie, maar ook voor andere culinaire oliën als koolzaad-, mais- en arachideolie. Eva De Baerdemaeker, channel marketing & category manager retail bij Vandemoortele, dat voor alle duidelijkheid geen olijfolie aanbiedt: “Zonnebloemolie, de grootste uit de categorie, was het zwaarst getroffen omdat het voor een belangrijk deel uit Oekraïne komt. Het is ook de basis voor veel andere oliën, waaronder frituurolie, waardoor er ook daar tekorten waren (zonnebloemolie is een belangrijk ingrediënt voor onder meer sauzen, mayonaise, dressings en bakkerijproducten. Het wordt ook gebruikt om voeding te bakken en te frituren, n.v.d.r.).”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?