Dit jaar wordt Libeert 100. Dat viert de chocolatier met nieuwe figuren en smaken, buitenlandse ambities en een bijzonder handige kant-en-klare display die de retailer pleziert. Omdat mensen laten glimlachen nu eenmaal de missie van Libeert is.

Zet één stap binnen bij Libeert in Komen en je proeft onmiddellijk de passie. Passie voor chocolade natuurlijk, want de smaak van dat Belgisch erfgoed verveelt nooit, glimlacht Lily Libeert meteen. Maar ook de passie voor ondernemen, want hoewel de West-Vlaamse chocolatier dit jaar zijn 100ste verjaardag viert, leiden Lily en haar zus en broers Désirée, Georges en Jerome het familiebedrijf als een dynamische start-up met grootse plannen.

“We willen voortdurend innoveren en diversiteit in onze producten steken, maar ook authenticiteit en tradities zijn ontzettend belangrijk”, verklaart Griet Vandendriessche, salesmanager Benelux bij Libeert, die aanstekelijke dynamiek. “Chocolade die een glimlach op kindergezichten tovert bij Sinterklaas en Pasen blijft een speerpunt, maar we willen niet overdreven commercialiseren. Onze ambities en ons duurzame groeiverhaal moeten altijd binnen de familiewaarden passen. Als we het niet met passie kunnen doen, dan doen we het niet.”

“Libeert is een familiebedrijf voor familiemomenten”, vult Lily Libeert aan. “We maken al vier generaties lang de lekkerste en mooiste chocoladefiguren. Die knowhow heeft van Libeert dé Belgische specialist en marktleider in de seizoencategorie gemaakt. Maar na elk succes blijven we met beide benen op de grond. ‘De volgende ochtend kun je ook maar één boterham eten’, zei mijn grootvader altijd.”

Grenzen verleggen

Libeert
©

Libeert

Zelfs een eeuweling mag niet op zijn lauweren rusten. Dat doet Libeert alvast niet, want de chocolatier wil zijn 100ste verjaardag vieren door het al sterke marktaandeel in België nog aan te scherpen. “De consument wil verrast worden met nieuwigheden, ook op de winkelvloer”, legt Lily Libeert uit. “Daar spelen we op in met een heel divers aanbod van figuren en smaken die kinderen, ouders en grootouders plezieren. Er is het assortiment voor thuis tussen de boterham en het stukje chocola voor bij de koffie. Maar we hebben ook kleine apart verpakte figuren om onderweg te genieten, chocolade voor kleine verwenmomenten of voor bij het schoentje in de aanloop naar Sinterklaas, tot familiepakketten om te delen met geliefden, en mooi afgewerkte figuren en bijzondere concepten met een absolute meerwaarde. Maar bij alles houden we vast aan de kunst van kwaliteitsvolle chocolade maken die van generatie op generatie is doorgegeven. Op die kwaliteit willen we nooit inboeten, wars van hoge inflatie en stijgende grondstofprijzen. Onze chocolade draagt onze familienaam, dat is een erezaak. We merken ook dat de consument kwaliteit apprecieert. Ondanks de economisch moeilijke tijden besparen mensen niet op chocolade in de seizoencategorie. Dat lekkere plezier willen ze hun kinderen en zichzelf niet ontnemen”, weet Griet Vandendriessche.

Dat Libeert bruist van ambitie tonen ook de buitenlandse plannen van de chocolatier aan. “Het sterke merk dat we hebben, willen we dit jaar naar andere landen uitdragen”, zegt Griet Vandendriessche. “We weten hoe we onze passie voor chocolade naar de consument moeten overbrengen, en dat willen we nu ook in Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten doen. Die landen hebben elk heel andere markten dan de Belgische, met andere smaken bij de consument en andere verpakkingsvormen. Daarom lanceren we onze producten in elk land met andere accenten. Dat maakt het bijzonder boeiend.”

Gemak voor de retailer

Bij innoveren denkt Libeert ook aan de retailer. “Ook voor de winkeliers zijn het moeilijke tijden. Efficiëntie en tijdbesparing zijn cruciaal voor hen”, zegt Griet Vandendriessche. “Daarom hebben we een kant-en-klare display voor een waaier van producten ontwikkeld. Samen met onze palletinstallaties zorgt die ervoor dat we onze chocoladefiguren heel efficiënt op de winkelvloer brengen. Elke kant-en-klare display biedt een ruime keuze aan de consument, brengt seizoensfeer in de winkel en bespaart de retailer een pak tijd en werk. Een win-winsituatie voor iedereen dus.” De kleurrijke display op een prominente plaats neerpoten verhoogt ook het rendement aanzienlijk, vervolgt Griet. “We weten dat elke vierkante meter telt voor de winkelier, daarom dekt onze palletinstallatie al onze toproterende producten af. Het leuke POS-materiaal trekt de consument aan en overhaalt hem om seizoenchocolade te kopen. In de eerste negen weken van een seizoen van tien weken is impuls de belangrijkste trigger voor de consument, vandaar het belang van de uitstalling op een prominente plaats.”

We maken al vier generaties lang de lekkerste en mooiste chocoladefiguren. Die knowhow heeft van Libeert dé Belgische specialist en marktleider in de seizoencategorie gemaakt.  

Lily Libeert
co-CEO

“Ook door ons verhaal te delen via tv-campagnes, abribusposters en advertenties online, verleiden we de bourgondische Belg om de tanden in onze heerlijke chocolade te zetten. Naast al deze zaken koesteren we ook de ambitie om met Libeert een vaste plek in de winkelrekken te veroveren, maar dat is een ander verhaal”, sluit Lily Libeert lachend af.

Heel wat plannen en dromen bij Libeert dus, maar toch schuilt in alles nog altijd dezelfde bezieling als toen overgrootvader Joseph Dequeker honderd jaar geleden de eerste chocolade goot in zijn fabriekske.

Chocolade met waarde(n)

De missie van Libeert kan je samenvatten in één woord: glimlachen. Dat is waarom de familie al vier generaties lang met passie chocolade maakt. Door heerlijke en mooie chocoladefiguren te creëren op een kwaliteitsvolle en duurzame manier bij iedereen, van jong tot oud, een glimlach op het gezicht toveren.

Bij de cacaoboeren door het engagement aan te gaan om sociaal en duurzaam te ondernemen. 

Bij de medewerkers door vertrouwen te schenken en samen het verschil te maken in een warm bedrijf.

Bij de retailer door te luisteren en mee te denken over efficiëntie en innovatie.

Bij de consument met heerlijke chocoladecreaties die verwondering opwekken.

Shopper & Trade marketing congres

Lily Libeert is binnenkort spreker op het Shopper & Trade marketing congres van Gondola Academy op 30 maart. Benieuwd naar wat ze nog meer te vertellen heeft? Schrijf u dan snel in!

Klik hier!
Shopper & Trade marketing congres