CityDepot heeft een akkoord gesloten met het transportbedrijf Gheeraert uit Loppem, waardoor de stadsdistributiedienst – eindelijk – in Brugge kan starten. De Brugse handelaars zullen op een meer duurzame manier kunnen worden bevoorraad.
CityDepot NV is in mei j.l. geboren uit de fusie tussen City Logistics van bpost en CityDepot uit Hasselt. De postgroep werd meerderheidsaandeelhouder, waardoor de groei van het bedrijf kan worden bespoedigd. De distributiedienst is nu actief in Hasselt, Brussel, Antwerpen en sinds kort Gent. Binnenkort is het bedrijf ook in Charleroi operationeel, waar het de aanbesteding voor een stadsdistributiecentrum heeft gewonnen.
Brugge
Het plan om in Brugge van start te gaan bestaat al langer, maar de struikelstenen waren talrijk. Ongeveer twee jaar geleden vroeg het schepencollege van Brugge om de haalbaarheid van het CityDepot-concept te onderzoeken. Zo moest een bevoorradingsscan voor de stad opgemaakt worden, waaruit moest blijken wat het volume aan goederen is die er worden geleverd, hoeveel procent daarvan kan worden afgeleid naar een depot aan de rand van de stad, e.d.m.
De resultaten van deze studie waren positief en het vervolgtraject werd ingezet. Dat leidde vorig jaar tot een overeenkomst tussen de stad Brugge en CityDepot voor een efficiënte en duurzame bevoorrading van de binnenstad.
Het heeft evenwel vrij lang geduurd voor het licht definitief op groen stond: de Brugse handelaars reageerden oorspronkelijk vrij sceptisch en de stad besloot om zelf geen geld in het project te stoppen (buiten de haalbaarheidsstudie). Ook het zoeken naar de locatie ging naar verluidt moeilijker dan voorzien.
Geschikte locatie
Nu blijkt de geschikte locatie te zijn gevonden. Die komt bij Transport Gheeraert aan de Autobaan in Loppem. Het transportbedrijf gaat CityDepot ruimte, personeel en voertuigen ter beschikking stellen.
De goederen bestemd voor de Brugse binnenstad zullen naar Loppem met conventionele vrachtwagens aangevoerd worden, om ze dan met kleinere en minder milieuvervuilende voertuigen tot in het centrum te krijgen. Daarbij zullen ook in onder meer elektrische voertuigen en cargobikes gebruikt worden.
“In de beginfase zullen wij geen elektrische trucks kunnen inzetten, wegens te duur. Maar eens de volumes bereikt zijn – vermoedelijk na een maand of zes – zal dat wel het geval zijn", aldus Bart Vandormael, marketing en communication manager van CityDepot, aan Gondola.
“We beschikken al over een uitgebreide klantenportefeuille van vervoerders en groothandels die gebruikmaken van onze diensten. We reiken ook de hand naar lokale bedrijven die actief zijn in stedelijke distributie", aldus Marc Schepers, de CEO van CityDepot, aan de lokale pers. "We laten ook een opening om eventueel tot in Oostende of Knokke-Heist te rijden,” zei hij nog.