iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Vanaf eind dit jaar zullen er in Belgische scholen geen frisdrankautomaten van Coca-Cola meer zijn. De drankenreus haalt de automaten zelf weg om “in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen.”
Coca-Cola stopt met frisdrankautomaten in middelbare scholen in België en Luxemburg, nadat ze eerder al verdwenen waren in lagere scholen. Coca-Cola benadrukt dat het de beslissing zelf neemt en dat het wil inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. De maatregel komt er nadat de Vlaamse onderwijskoepels in 2016 al afspraken om geen gesuikerde dranken meer aan te bieden, al konden scholen zelf wel nog altijd beslissen om het al dan niet aan te bieden. Op die manier boden in 2019 al 84% van de scholen geen frisdranken meer aan. Coca-Cola schrapt de automaten, waar water en suikervrije dranken verkocht werden, nu zelf helemaal. Het gaat daarbij om automaten van het bedrijf zelf, niet over de automaten die er door anderen geplaatst worden. Het bedrijf zegt in een statement: “Het klopt dat we momenteel onze klanten informeren dat we binnenkort stoppen met de verdeling van onze producten in drankautomaten op secundaire scholen. Wij vinden het belangrijk het maatschappelijk debat over dit onderwerp op de voet te volgen, en via zelfregulering waar nodig ook in te spelen op evoluerende verwachtingen. Daarom nemen wij vandaag de commerciële beslissing om onze verkoop in secundaire scholen in België stop te zetten tegen eind 2023.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?