Colruyt
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt
De ondernemingsstichting van de Groep Colruyt breidt haar missie en activiteiten uit. Naast de steun aan vormingsprojecten voor jongeren zet ze zich nu ook in voor evenwichtige voeding en duurzame landbouw. Met een nieuwe naam, een uitgebreid team, meer financiële middelen en een nieuwe aanpak waarbij de klanten worden betrokken via het spaarprogramma Xtra app.
Stichting Colruyt Group: dat is de nieuwe naam van de bedrijfsstichting die vroeger de Stichting Collibri heette en zo'n twintig jaar geleden werd opgericht. De missie was toen al om jongeren in moeilijke situaties een toekomstperspectief te bieden, zowel in België als in andere landen waar Colruyt Group zich via zijn ketenprojecten duurzaam bevoorraadt. Tot op vandaag steunt de Stichting Collibri 21 projecten, waarin meer dan 1 miljoen euro werd geïnvesteerd in 2023, ten voordele van meer dan 16.500 jongeren.
Er is nu besloten om de reikwijdte van deze stichting te vergroten. De stichting verandert van naam en krijgt een nieuw logo en een nieuwe website. Vanaf oktober 2024 zal de stichting 8 nieuwe Belgische projecten steunen, wat het totaal aantal initiatieven op 29 brengt. Colruyt Group engageert zich nu voor 5 miljoen euro per jaar, meer dan een verdubbeling van het huidige budget. De Groep wijst erop dat zijn ondernemingsstichting nu al een van de grootste van het land is.
Concreet steunt de Stichting Colruyt Group projecten rond drie grote thema's. Ten eerste blijft ze zich inzetten voor vormingsprojecten voor jongeren van dichtbij en veraf, ter bevordering van de professionele integratie en de ontwikkeling van (mondiaal) burgerschap. Aan deze reeds bestaande as worden nu initiatieven toegevoegd die focussen op duurzame landbouw in België en de landen waar Colruyt Group ketenprojecten heeft. Als voorbeeld noemt de Groep de projecten Regenacterre en Boerennatuur. Een derde thema ten slotte komt aan bod met de ondersteuning van projecten die gezinnen in moeilijke omstandigheden sensibiliseren en toegang geven tot een evenwichtige voeding, zoals de projecten Foodsavers en Enchanté.
De Stichting Colruyt Group engageert zich om een project minstens drie jaar financieel te ondersteunen, zodat het project kan evolueren en zijn impact kan meten. De steun van de Stichting beperkt zich niet tot het financiële aspect, zoals Lisa Colruyt, administrateur bij de Stichting Colruyt Group, benadrukt: “Het doel is om deelnemers in staat te stellen hun potentieel te ontwikkelen en positieve veranderingen teweeg te brengen in hun omgeving. Colruyt Group steunt niet alleen de vzw's van de Stichting en hun stakeholders, maar betrekt ook zijn eigen werknemers, leveranciers en zelfs klanten van Colruyt Group-winkels.” Er werd beslist om de klanten actief te betrekken via het spaarprogramma Xtra app. Vanaf dit najaar kunnen klanten hun Eco-score spaarpunten op de Xtra app inwisselen om enkele Belgische projecten van de stichting te steunen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?