- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Colruyt haalde in de eerste helft van het nieuwe boekjaar minder omzet en aanzienlijk minder winst dan vorig jaar. De groep verwacht niet dat de terugval kan goedgemaakt worden in de tweede helft van het boekjaar. Het marktaandeel blijft wel stabiel op 31%.
Colruyt hapt naar adem. De bonus die het kreeg door de coronamaatregelen, waardoor meer mensen bij supermarkten aankopen deden en er bovendien tijdelijk geen promoties waren, is verdwenen. Ook de stopzetting van de Collishop-website heeft een negatieve invloed op de omzet. In de eerste helft van het boekjaar, tussen 1 april en 30 september, haalde Colruyt Group een omzet van 4,9 miljard euro. Dat is 0,2% minder dan in dezelfde periode van het vorige jaar. Als de brandstofverkoop van DATS24 uit de resultaten gehaald wordt, valt het omzetcijfer zelfs met 2,9% terug. Voor Colruyt Laagste Prijzen ligt die daling op 4,9%, voor Cru, Bio-Planet en OKay bedraagt de terugval 9,6%.
De winst krijgt een grotere klap: aan zijn dagelijkse activiteiten hield het bedrijf van 211 miljoen euro over voor belastingen en afschrijvingen, een daling van 32% tegenover het jaar ervoor. Dat heeft te maken met de terugkeer van promoties en met de toegenomen populariteit van buurtwinkels. “Sinds het begin van boekjaar 2021/22 is de competitiviteit op de markt sterk toegenomen, zowel op vlak van prijs als promoties”, aldus de groep in een persbericht. Daarbij komt een stijging van de kosten, onder meer door de groeiende inflatie en stijgende grondstofprijzen. De non-foodretailactiviteiten van de groep kenden wel een stevige groei, nadat die winkels vorig jaar noodgedwongen dicht moesten blijven. De groothandelsomzet daalde met 5,8%, nadat die divisie vorig jaar profiteerde van de coronamaatregelen.
Het bedrijf verwacht niet dat het de terugval in de tweede helft van het boekjaar kan goedmaken. Daardoor stelt het dat haar winst en resultaat voor het lopende boekjaar aanzienlijk lager zal liggen dan in het vorige. Colruyt zegt zijn politiek van laagste prijzen te handhaven en elke vraag tot prijsverhoging van leveranciers grondig te onderzoeken. In de voorbije weken leidde dat tot enkele conflicten met leveranciers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?