- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zwerfvuil is een groot maatschappelijk probleem, en daar wil Colruyt Group iets aan doen. Een opruimactie in Halle, waar ook Jef Colruyt aan deelnam, heeft het startschot gegeven voor een grootschalige campagne van de retailer tegen zwerfvuil.
1500 kilo zwerfvuil opgeruimd De actie haalde in totaal 1500 kilo vuil op. 200 medewerkers, waaronder ook enkele directeurs, maakten negen trajecten doorheen heel de stad Halle zwerfvuilvrij. Maar deze actie is pas het begin, klinkt het.
Mieke Vercaeren (Adviseur Public Affairs Colruyt Group): “Zwerfvuil is een thema dat steeds hoger op de maatschappelijke agenda komt. Wij Belgen zijn thuis heel goede sorteerders en recycleerders, maar dat gedrag moet nog meer doorgetrokken worden buitenshuis. Ook bij onze winkels hebben wij vastgesteld dat er hotspots zijn.”
Colruyt wil nu zijn slagkracht als retailer inzetten om mee een duurzame oplossing te realiseren. “Colruyt Group gelooft er sterk in dat wij, samen met leveranciers, medewerkers en klanten, een verschil kunnen maken en een positieve gedragsverandering kunnen teweegbrengen”, klinkt het.
Preventie, opruimacties en sensibilisering
Colruyt Group zal voornamelijk inzetten op preventie. Op verschillende plaatsen op en nabij de sites komen vuilnis- en asbakken. De groep zal ook extra aandacht schenken aan netheid op zijn parkings en aan het sorteren van afval. Daarnaast wordt dit engagement opgenomen in de taakomschrijving van de winkelmedewerkers en in het hoffelijkheidscharter van de chauffeurs. En omdat zwerfvuil ander zwerfvuil blijft aantrekken, zal Colruyt Group ook elk jaar een opruimactie organiseren op en rond zijn sites. Die acties zullen worden opgezet in samenspraak met lokale besturen en afgestemd op de actieplannen van lokale overheden zoals ‘In de vuilbak’ in Vlaanderen, ‘BE WAPP’ in Wallonië.
Colruyt Group zet ook in op sensibilisering. De groep zal klanten op een positieve manier betrekken, bijvoorbeeld via commerciële acties voor jeugdbewegingen. Bovendien zal ze goede praktijken delen met stakeholders. Ten slotte is de groep bereid een extra financiële inspanning te leveren voor het actieplan dat ze wil realiseren samen met de overheden, de bedrijfsfederaties en Fost Plus. Colruyt Group zal regelmatig over de resultaten van zijn acties communiceren en ze delen met de retailfederatie Comeos en met Fost Plus.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?