- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het afgelopen jaar was het slechtste ooit voor de Belgische handel, dat zegt sectororganisatie Comeos. De federatie voor handel en diensten wijst naar de stagnerende omzet en het recordaantal herstructureringen.
“De handel zit op zijn tandvlees”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos, de federatie voor handel en diensten. “Door te beknibbelen op de marges en onze productiviteit te verhogen, hebben we enkele jaren stand kunnen houden. Zo kon het niet verder: het afgelopen jaar hadden we geen andere keuze dan te snoeien in de kosten. Dit maakte herstructureringen onvermijdelijk.”
Recordaantal herstructureringen
“Maar liefst 3.581 werknemers uit de handel waren in 2014 betrokken bij de aankondiging van een voornemen tot collectief ontslag. Dat is een absoluut record, en het maakt van de handel de sterkst getroffen sector van het land”, zegt Michel. “Het aantal winkelvestigingen blijft ook verder dalen: - 2,39% in vergelijking met 2013 en -6% in de laatste vier jaar.”
Rendabiliteit met 20% afgenomen
“Dit past in een ruimere context: we zagen de rendabiliteit in de handel op tien jaar tijd met 20% afnemen”, vervolgt Michel. “Het is bovendien de eerste keer in vijftien jaar dat de omzet in de sector stagneert. De handel, die 11% van het BBP vormt, remt de algemene groei af.”
Prijzen in winkels blijven dalen
Als gevolg van de concurrentiestrijd dalen de prijzen in de winkels sinds maart. Deze daling was het sterkst in december: prijzen in de winkels waren toen 1,5% lager dan een jaar voorheen. Deze shop index daalt sneller dan de algemene index, die slechts met 0,4% afnam.
Nood aan oplossing voor structurele problemen
“De handel heeft duidelijk het moeilijkste jaar ooit achter de rug”, besluit Michel. “De structurele problemen waar we mee kampen werden niet aangepakt: het gebrek aan flexibiliteit, de hoge loonkosten, fiscaliteit,… Het is hoog tijd dat de regering hier werk van maakt. Het is ook cruciaal dat zij maatregelen met een negatieve impact op de consumptie vermijdt: de consumptie maakt immers 40% uit van het BBP en beïnvloedt de gehele economie.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?