- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De vereniging voor centrummanagement (CEMA) heeft zijn Waalse ranglijst gepubliceerd in termen van de commerciële dynamiek van het jaar 2012. Louvain-la-Neuve staat bovenaan, gevolgd door Waterloo en Namen. De Waalse hoofdstad zou de stad zijn die de laatste jaren de grootste vooruitgang heeft geboekt.
85% van de consumenten zegt tevreden te zijn met de commerciële dynamiek van hun centrum. Dit is een stijging van 7,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. 35% van de bezoekers zou, volgens de cijfers van de CEMA zien dat het centrum zich op commercieel gebied positief ontwikkelt.
Bergen en Charleroi blijken echter slechte leerlingen te zijn. Het aantal winkels wordt steeds kleiner, met inbegrip van de winkels dichtbij de meest toeristische plaatsen. Terwijl de commerciële dichtheid afneemt, wordt de concurrentie rond de centra juist sterker. In het centrum zijn winkels die niet leeg blijven staan vaak verbouwd tot kantoor of woning. In Bergen is het aantal lege eenheden ten opzichte van 2011 met 1,8% gestegen. In Dour staat gemiddeld 23% van de eenheden leeg, tegen 14,6% in Wallonië.
De consument zoekt in het centrum een concentratie van winkels, een bepaalde levendigheid en voetgangerszones, maar wil dat de centra veiliger en schoner worden en dat er meer parkeerplaatsen komen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?