iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na maand na maand te zijn gedaald sinds het begin van het jaar, is de indicator van het consumentenvertrouwen in juni eindelijk sterk aangetrokken. Dat maakte de Nationale Bank bekend.
Nadat de indicator van het consumentenvertrouwen de afgelopen maanden achteruitging ( -2 in januari, -5 in februari, -5 in maart, -6 in april en -7 in mei )versterkte de indicator zich in juni tot -1, wat ongeveer hetzelfde niveau is als in december 2023 (0). Dat meldt de Nationale Bank van België (NBB). Dit niveau ligt ook ruim boven het langetermijngemiddelde van ongeveer -7 over de periode 1990-2023.
De NBB wijst er ook op dat het vertrouwen zich heeft hersteld in alle componenten van de indicator. De angst voor een heropleving van de werkloosheid is aanzienlijk afgenomen, terwijl de huishoudens zich hier de voorbije twee maanden meer zorgen over maakten, aldus de NBB. "Op persoonlijk vlak verwachten de huishoudens meer te sparen in de komende twaalf maanden en ze verwachten ook een lichte verbetering van hun financiële situatie, voor de vierde maand op rij.” Tot slot, hoewel consumenten sinds het begin van het jaar aarzelden over de algemene economische situatie in ons land, afwisselend met verlies en hernieuwd optimisme, toonden ze in juni een duidelijke opleving van hun vertrouwen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?