Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
Coolblue voelt de impact van de moeilijke marktomstandigheden. Voor het eerst in jaren ziet het bedrijf zijn anders zo grote omzetgroei dalen tot +0,6%. Toch blijft het bedrijf positief en ziet het plaats voor 5 nieuwe winkels dit jaar, waarvan 2 in België.
2022 was geen gemakkelijk jaar voor Coolblue. De energiecrisisenergiecrisis, inflatie en een laag consumentenvertrouwen lieten zich duidelijk voelen in de cijfers, waardoor de e-commercespeler zijn anders zo sterke omzetgroei zag afnemen tot +0,6%, goed voor een omzet van 2,35 miljard euro. Dat het bedrijf toch nog licht kon groeien ondanks de moeilijke marktomstandigheden kwam onder andere door de groei in marktaandeel op productgroepen zoals wasmachines en laptops in Nederland en België, de grote vraag naar energiebesparende producten - Coolblue Energie kende een forse groei - en de goede resultaten in Duitsland. Daar wist de e-commercespeler zijn omzet op te krikken tot 174 miljoen euro, dankzij een tweede winkel en de uitbreiding van CoolblueFietst. In ons land opende het bedrijf het afgelopen jaar een derde tv- en witgoeddepot, in Nijvel. Van daaruit worden grote producten bij Brusselse en Waalse klanten thuis geleverd en geïnstalleerd via de CoolblueBezorgt. Het nieuwe depot leverde 85 nieuwe jobs op. Ondanks de mooie vooruitgang op de verschillende markten en een positieve EBITDA van 43 miljoen euro, was de groei onvoldoende om de stijgende kosten en margedruk op te vangen.
Toch blijft Pieter Zwart, beginbaas bij Coolblue, positief voor de toekomst. “2023 wordt het jaar waarin we onze winkels weer een beetje beter gaan maken en we minstens 5 nieuwe winkels gaan openen, waarvan er 2 in België zullen komen", vertelt hij enthousiast. "Eén locatie kan ik alvast verklappen: Mechelen. Daarnaast gaan we grote verbeteringen doorvoeren op onze websites en in onze app, om zo onze klanten nóg beter te helpen met hun keuze. Ook hebben we goede verwachtingen van de verdere groei in Duitsland waar we inmiddels een überhoge NPS van 80 hebben. En we gaan met Coolblue Energie nog meer klanten helpen energie te besparen vanuit ons spiksplinternieuwe kantoor in Utrecht. Kortom: 2022 was uitdagend maar heeft ons uitstekend voorbereid om van 2023 het aller-aller-allermooiste Coolblue jaar ooit te maken.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?