Cornu: een originele naam, die refereert aan de koppige vastberadenheid van enkele Ardense veehouders om de toekomst van hun activiteit én kwaliteit te verzekeren. Hun antwoord op de druk waaronder hun inkomsten steeds meer komen te staan: een merk creëren dat de consument de garantie van traceerbaarheid en onafhankelijkheid biedt. En een partnerschap in het leven roepen, op basis van het model van de korte keten, met handelaars die zelf ook hun steentje willen bijdragen.  

Ochamps, in de provincie Luxemburg. In dit weelderige landschap grazen de kuddes van Nicolas en François Guillaume. Ze maken deel uit van een lange familietraditie die al generaties meegaat. Erfgoed dat beschermd moet worden, zou je kunnen zeggen. Want de dreigingen zijn er wel degelijk: de prijs die ze in 2018 krijgen voor de karkassen van hun koeien of hun jonge stieren komt al niet meer boven de 5 euro. In 2020 duikt die prijs zelfs onder die grens. In die omstandigheden is het voor een veehouder onmogelijk geworden om voor hem en zijn gezin nog in een degelijk bestaan te voorzien. Steeds vaker gooien ze dan ook de handdoek in de ring. Maar, ook al is dit een wrede vaststelling, de broers Guillaume leggen zich hier niet zomaar bij neer. Samen met andere veehouders uit de streek zoals Louis Moniotte, uit Porcheresse, besluiten ze om samen de koe bij de hoorns te vatten en een coöperatie op te richten. Hun missie: een merk op poten zetten om hun vlees te commercialiseren. Een origineel initiatief in de slagerijwereld.

Cornu

Van links naar rechts: François Guillaume en Nicolas Guillaume

“Cornu, is voor ons een merk, maar ook een stap voorwaarts”, leggen de heren uit. “We willen een compromisloze kwaliteit bieden aan onze consumenten, en een constante aan onze handelaars. We zijn vrijwillig onafhankelijk van machtige spelers zoals producenten van veevoeders. We leggen onszelf hoge normen op op het vlak van gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn. Maar we hameren vooral op transparantie. Elke consument kan immers meestappen in de coöperatie als hij dat wenst. De band tussen consument en producent moet weer hersteld worden, net als het wederzijds vertrouwen. Dat is waar Cornu voor staat: een merk dat de consument in staat stelt om een weloverwogen keuze te maken.”

Een veelbelovend begin

Cornu is goed begonnen met de verkoop van vleespakketten via het internet, maar het merk wil vooral een partnerschap uitbouwen met winkels en distributieketens, in de korte keten, ook al kent de veeketen nog heel wat tussenpersonen. “De verdelers kunnen bondgenoten worden. Wij kennen onze stiel, zij kennen hun klanten. Een dergelijk partnerschap heeft zin, voor wie op zoek is naar meerwaarde in authentieke producten vol smaak.” De coöperanten van Cornu hebben niet stil gezeten: in iets meer dan een jaar creëerden ze het merk, investeerden ze in het nodige productiemateriaal, verkregen ze alle toelatingen van het FAVV… een indrukwekkend parcours! Cornu is niet meer zomaar een project. Op 6 december 2019 startte de verkoop in de Carrefour Hypermarket in Aarlen, in het kader van lokale producten. “Een emotioneel moment voor ons. Maar ook een zeer nuttige test, die ons trouwens niet teleurgesteld heeft. De kwaliteit, het uitzicht en de smaak van ons vlees spreken voor zich. De verkoop ging vrijwel meteen de hoogte in en daar blijft hij nu al zo’n 6 weken. Dat is tegen onze verwachtingen in, en tegen die van de winkel.” Wat zijn de volgende stappen? “We leggen de laatste hand aan de keuze van onze verpakkingen en ons communicatieplan. In februari zullen we te vinden zijn in een reeks winkels van Mestdagh. Ook andere winkels hebben hun interesse al laten blijken. We gaan niet overhaast te werk, maar we gaan ook geen stappen terugzetten. We hebben besloten ons lot in eigen handen te nemen. Dat is een veeleisende taak, maar ook onontkoombaar voor al wie van een mooi product houdt en een degelijke keten: producenten, distributeurs en consumenten.”