- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In de loop van de laatste zes maanden zou het aantal promotionele acties in de Belgische supermarkten met ongeveer 80.000 zijn gedaald (-1,5%). Het aantal promoties van het type 3+1 gratis zou daarentegen met meer dan een kwart zijn gestegen. Maar in het promotiespel lijken niet alle distributeurs gelijk te zijn. PCNData heeft twee toenames geconstateerd. Het betreft Colruyt die een grote campagne heeft gehuoden rond zijn ‘Extra’-kaart en en Albert Heijn. Deze laatste noteerde een stijging van 161% van het aantal acties. Maar let op, dit percentage zou tot vergissingen kunnen leiden. We wijzen er namelijk op dat de keten eind juni zijn zesde winkel op Belgische bodem heeft geopend.
Voor Delhaize verklaart Roel Dekelver de daling van 51% van het aantal acties als volgt: “Deze cijfers zeggen niet alles. Wij hebben gekozen voor minder acties, maar deze zijn wel omvangrijker. Bovendien werken wij het hele jaar door, en dat al gedurende een aantal jaren, aan ons algemene prijsniveau”. Bij Carrefour is het aantal promotionele acties eveneens gedaald (-26%), Lidl (-15%) en Aldi (-2%).
De promotionele acties zelf richten zich over het algemeen steeds minder op verse producten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?