- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Om de galopperende inflatie aan te pakken en de kosten in te perken, heeft de Franse voedingsgigant Danone belsoten om zijn gamma af te slanken: minder verschillende smaken, minder formats, maar momenteel nog geen afschaffing van productlijnen.
Transport, energie, verpakkingen: het is niet meer bij te houden hoeveel kosten de voorbije maanden gestegen zijn voor ondernemingen. Om die kosten onder controle te houden, heeft Danone beslist zijn aantal SKU’s te verminderen, met een kostenvermindering per type product als sleutel. Als gevolg daarvan zullen er in supermarkten minder smaak- en formatvarianten van Danone beschikbaar zijn. De vereenvoudiging van de gamma’s moet retailers de mogelijkheid geven om hun stock- en inventariskosten te verminderen. “De inflatie is een dynamiek waar we moeten aan wennen, zeker in Europa”, verklaarde Ayla Ziz, mondiaal verkoopdirecteur tegenover persagentschap Reuters. De topvrouw specifieerde niet welke productgamma’s precies in het vizier komen, maar ze verzekerde wel dat het niet zou gaan om een “globale reductie van sommige producten”. Ayla Ziz voegde eraan toe dat Danone bezig is met zijn ‘volledige portefeuille’ te bekijken met zijn klanten om te kijken welke SKU’s zullen verdwijnen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?