- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zuivelgigant Danone stapt in het Franse voedingsmerk Michel & Augustin. Danone heeft aangekondigd 40% van het kapitaal van M&A over te willen nemen, en dat aandeel progressief op te krikken.
Danone is exclusieve onderhandelingen begonnen met de aandeelhouders van Michel et Augustin om een minderheidsbelang in het bedrijf te verwerven. Concreet praat Danone met hoofdaandeelhouder Artemis, de holding die drie jaar geleden 70% van het kapitaal in het bedrijf verworf, en oprichters Michel de Rovira en Augustin Paluel-Marmont om 40% van het bedrijf te kopen. Op termijn wil de zuivelreus dat aandeel geleidelijk aan vergroten.
Mede-oprichter Augustin Paluel-Marmont liet al optekenen dat samenwerking met een grote industriële speler nu logisch is voor M&A. Het merk zou met de steun van Danone de internationale groei kunnen versnellen, met name in de Verenigde Staten, waar Michel et Augustin sinds kort aanwezig is.
Toch is de de facto overname door Danone een verrassing. M&A was een merk dat, sinds de oprichting in 2004, zich onderscheidde van de traditionele merken met innovatieve, frisse en originele producten en campagnes. Het authentiek en kleinschalige karakter van het merk is net één van haar sterktes. Al is M&A in Frankrijk eigenlijk al lang geen kleintje meer. In 2015 boekte het bedrijf een omzet van 40 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?