De retailwereld verandert in sneltempo. J.W. Thompson en Food Media verzamelden de 100 belangrijkste trends (uit alle sectoren) voor 2019, waarvan 10 voor de retail. Wij geven u een overzicht…
1.Niets beter dan je volledig onderdompelen in een concept
Wat kan een fysieke winkel doen tegen de voortdurende ontwikkeling van de e-commerce? Simpel, zijn klanten volledig onderdompelen in het concept. Outdoor merken weten hiermee serieus hun voordeel te doen. Vorig jaar lanceerde Canada Goose, een bekend jassenmerk gespecialiseerd in koude weersomstandigheden, het “The Cold Room”-concept (letterlijk: de koude kamer). Daarbij konden klanten zelf een jas testen bij -25°C! Wegens succes wordt het concept dat tot nu toe enkel beschikbaar was in Short Hills (New Jersey) binnenkort ook uitgerold naar Montreal en Boston.
©Canada Goose
Een ander voorbeeld? Om meer naamsbekendheid te krijgen in Amerika introduceerde Hunter Boots, bekend voor zijn regenlaarzen, een serre in het New Yorkse treinstation Grand Central Terminal. De echte durvers konden er de grillen van de Schotse Highlands ontdekken en dat in het midden van Manhattan: een vloer met echt mos, regen én mist. Het resultaat? De verkoop van de befaamde regenlaarzen steeg met maar liefst 85%, een enorm succes.
Timberland installeerde op zijn beurt dan weer een regen- en sneeuwkamer in zijn pop-up op 5th Avenue. De perfecte gelegenheid voor klanten om eens uit te testen of de schoenen wel opgewassen zijn tegen barre weersomstandigheden.
“Hoewel retailers nieuwe manieren zoeken om klanten naar hun winkels te lokken, kunnen sport- en outdoor merken echt het verschil maken in de beleving die zij aanbieden. Zeker omdat hun producten vooral een praktisch doel dienen. Bovendien zorgen deze instagrammable omgevingen voor meer clicks en likes op social media”, benadrukt J.W. Thompson.
2.Fans inschakelen ten voordele van het merk
Steeds meer consumenten laten de traditionele reclames links liggen. Daarom storten retailers zich vaker op de wereld van de apps. Die weten klanten immers gemakkelijker te prikkelen en betrekken hen rechtstreeks in het innovatieproces.
Zo is bijvoorbeeld Studio Connect van Target geboren, een app die fans betrekt in het productieproces. Concreet konden leden zelf slogans doorsturen die hun kinderen bedacht hadden, voor t-shirts voor moederdag. Daarnaast gebruikte Target de app ook om te communiceren over de ontwikkeling van kledij voor mindervaliden.
In Engeland pakte Adidas dan weer uit met Tango, een voetbal app die gebruikers toestaat om deel te nemen aan matchen van de Adidas Tango’s League (een voetbaltoernooi in de stad), prijzen te winnen via wedstrijden of toegang te krijgen tot exclusieve informatie.
Screenshot van de Adidas-website
3.Shoptainment
Hoe klanten overtuigen dat shoppen een inspirerende ervaring kan zijn in plaats van een simpele betaalervaring? Misschien door wat spektakel toe te voegen aan retail: animatie, entertainment, ontspanning…
De luxeketen Neiman Marcus nodigde onder meer graffiti-artiesten, piercers en acupuncturisten uit in zijn winkel. Iets wat cliënten positief verraste en bovendien nieuwe klanten aantrok. De komende lente pakt de luxeketen trouwens uit met zijn nieuwe campagne “The Art of Travel” die, zoals de naam al doet vermoeden, helemaal in het teken staat van reizen.
“Klanten moeten geïnspireerd worden, wil je ze overtuigen om hun geld boven te halen. Dat beseffen retailers maar al te goed. Toch laten ze de traditionele kanalen steeds vaker links liggen om hun verhaal naar buiten te brengen. In plaats daarvan kiezen sommigen, geheel volgens de laatste trends, ervoor om zelf inhoud te creëren, zelf spektakel te maken – zowel op het vlak van online en offline video’s – in de hoop klanten te entertainen en hen te overtuigen om over te gaan tot kopen”, benadrukt J.W. Thompson.
4.S-commerce
Steeds meer klanten wenden zich tot sociale netwerken om inspiratie te vinden en daar maken deze platformen handig gebruik van om verder te evolueren tot een waar shoppingwalhalla. Instagram introduceerde vorig jaar bijvoorbeeld een shoppingversie van haar stories. Snapchat kondigde in september 2018 een samenwerking met Amazon aan en Snapchat en Facebook lanceren volgend jaar reclame via augmented reality.
“Hoewel inspiratie en nieuwe producten steeds vaker online gevonden worden, hopen sociale platformen om de e-commerce – die een revolutie ontketende binnen de retail – om te kunnen toveren tot s-commerce (social commerce).”
5.Influencers
Ook in 2019 zullen influencers een belangrijke rol spelen voor merken en de retail. Hoewel influencen ondertussen een echte business is geworden, willen platformen deze social media stars helpen om hun merkenstatus uit te bouwen en meer geld te slaan uit hun populariteit.
6.Smsen
Om hun aanbiedingen te personaliseren kiezen veel retailers voor eenvoud door smsen en tekstberichten te versturen. Tegenwoordig bestaat er voor alles een app, toch gaat er niks boven de intimiteit van een sms. Hoewel sommige retailers het gebruiken voor marketingdoeleinden, zijn er anderen die het gebruiken op alle niveaus door er een menselijkere kant aan toe te voegen. Merken gebruiken chatboxen om te communiceren met klanten. Dankzij het gebruik van emoji’s krijgen de allerkleinsten immers de indruk dat ze praten tegen iemand die echt bestaat.
7."Koop nu, betaal later"
De optie “koop nu, betaal later” mag dan wel geen glamoureus leven beschoren zijn, toch proberen enkele spelers uit de retail om het concept nieuw leven in te blazen door millennials een soort krediet te verlenen. En dat zonder kosten, zonder een lening aan te gaan of een kredietkaart aan te vragen. Dit is vooral erg populair bij millennials die nogal weigerachtig staan ten opzichte van een kredietkaart. Opvallend: deze service zou de verkoop met 20 à 30% kunnen doen toenemen.
8.Live radio maken in een hotel
J.W. Thompson verwijst hiervoor naar het Line DC hotel in Washington. Bij het binnenkomen worden de bezoekers meteen verrast door een wel erg vreemd tafereel: een glazen radiostudio die live aan het radio maken is. In de kamers kunnen klanten trouwens luisteren naar de radiozender van het hotel. Een ludieke manier om de lokale cultuur te promoten en klanten te inspireren. En dat is iets wat veel retailers vandaag de dag doen: zich onderdompelen in de lokale cultuur, evenementen sponsoren of er zelfs organiseren om zo echt volledig tot het dagelijkse leven van de klant te kunnen doordringen.
9.Technologie
Slimme spiegels, robots, augmented reality: er komt maar geen einde aan de nieuwe technologische ontwikkelingen in de online en offline retail. En die trend zal zich ook in 2019 voortzetten.
In juli 2018 kondigde de Japanse e-commercegigant Zozo aan dat het op maat gemaakte basics wou verkopen, inclusief t-shirts en jeans. Concreet kreeg een klant een bodysuit opgestuurd met ingebouwde sensoren die de maten van de persoon in kwestie nauwkeurig achterhaalt en vervolgens een gepersonaliseerde, digitale avatar creëert. Algoritmes verwerken vervolgens de gegevens en vergelijken deze met een database zodat het kledingstuk op maat gemaakt kan worden. “De tijd dat klanten zich aanpasten aan kleding is voorbij”, vertelt Yusaka Maezawa, de oprichter en CEO van Zozo. “Dit is het nieuwe tijdperk waarin de kleren zich aanpassen aan de mensen.”
Screenshot van de Zozo-website
10.Hippe luxewinkels
Het concept van belevingswinkels is niet nieuw in de luxe sector. Er zijn immers tal van luxewinkels die eruitzien als echte musea. Toch is er een groot verschil tussen de jonge en oudere generatie. Waar de oudere generatie meer op zoek is naar rust, kiest de jonge generatie bewust voor verandering, vol co-workingruimtes en hippe cafés waar ze zelf graag rond hangen. Een basisvereiste: de plaats moet instagrammable zijn.