- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Meer nog dan in andere landen, ontdekt de meerderheid van de Belgen nieuwe producten tijdens het winkelen in de supermarkt. Ook sampling leidt bij ons vaker tot een aankoop dan in de rest van de wereld. Dat blijkt uit het wereldwijde innovatierapport (Global New Product Innovation Report) van onderzoeksbureau Nielsen.
Consumenten leren nieuwe producten wereldwijd vooral kennen door mond-tot-mondreclame (56%) en tv-spotjes (52%). De winkelvloer (48%) komt pas daarna als bron van informatie over nieuwe productlanceringen. In België is het winkelpunt echter heel wat belangrijker in dit proces. 63% van de Belgische consumenten zegt namelijk nieuwe producten in de eerste plaats in de winkelrekken te leren kennen. Voor Nielsen bewijzen deze cijfers het belang van een goede distributie en instore communicatie.
“De rol van goede distributie in het succes van nieuwe producten kan niet overschat worden. Als consumenten je producten niet vinden, kunnen ze immers niet kopen”, klinkt het. Een goede schapindeling en het gebruik van displays zijn andere belangrijke factoren om een innovatie instore te ondersteunen. Zeker in België, omdat de consument hier nog meer moet overtuigd worden dan elders. Slechts 35% van de Belgen kocht de laatste keer ze boodschappen deden een nieuw product, tegenover 44% van de Europeanen.
SamplingEen andere efficiënte piste om de consument over je nieuw product te informeren is sampling. Maar liefst 53% van de Belgen ontdekte een nieuw product door een gratis staaltje. Dat is veel meer dan het Europees gemiddelde van 38%. Nielsen geeft terloops ook nog enkele tips mee. “Wees creatief en kijk verder dan de traditionele instore- en direct mailaanpak. Maak gebruik van de groeiende invloed van “earned media” (zoals social media, red.) door staaltjes uit te delen aan “key influencers”, die vervolgens hun ervaringen met je product kunnen delen met hun netwerk van fans en volgers”, zegt Rob Wengel (senior vice president en managing director van Nielsen Innovation in de VS).
Waar is de Belg naar op zoek?
Meer dan in andere landen, gaat de Belgische consument een nieuw product vooral kopen om zichzelf te verwennen (24%). Ook de betaalbaarheid (19%) en het inspelen op een specifieke behoefte (22%) zijn sterke drijvers.
Wilt u meer leren over Nieuwe Productlanceringen en Instore Communicatie? Dat kan bij The Retail Academy, de opleidingsdivisie van Gondola! Surf naar www.theretailacademy.be voor meer informatie over deze opleidingen
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?