De Nationale Loterij verkoopt zijn spelen in meer dan 7.600 verkooppunten. Met de eerder dit jaar gestarte rebranding krijgen die verkooppunten, voor veel shoppers een geliefd adres, nog meer stopping power. Bovendien staan de Nationale Loterij en zijn bekendste merken – Lotto, EuroMillions, CA$H en Win for Life – meer dan ooit garant voor verantwoord deelnemen aan aantrekkelijke spelen.

De Nationale Loterij gebruikt van oudsher groen als hoofdkleur. Een rebranding van de verkooppunten speelt die kleur volop uit voor meer herkenbaarheid. Die rebranding staat niet op zich. De Nationale Loterij actualiseerde recent haar huisstijl en de vier belangrijkste spelfamilies, met name Lotto, EuroMillions, CA$H en Win for Life, werden geïntegreerd in die nieuwe visuele identiteit. Dat wil de Nationale Loterij nu doortrekken naar de verkooppunten. Zo kan de (potentiële) shopper veel gemakkelijker het merk én de bekende spelen in een verkooppunt vinden en kopen. Deze transformatie komt uiteindelijk ook de verkooppunten ten goede daar zij daardoor meer verkoop, en meer omzet zullen realiseren. Het spreekt van zelf dat de shoppers niet enkel de spelen van de Nationale Loterij in de winkelpunten zullen kopen maar ook anderen productcategorieën.

De Nationale Loterij kiest met deze rebranding voluit voor impactvolle visibiliteit. Toch ging men niet over één nacht ijs. Het gaat dan ook om een zeer ambitieus project. De Nationale Loterij ging van start met de roll-out van de nieuwe, opvallende visuele identiteit in het voorjaar van 2022 en spreidt die over een periode van drie jaar. Na een intense voorbereiding knoopte de Nationale Loterij in maart 2022 de eerste gesprekken aan met verkooppunten en in juni 2022 staken de eerste verkooppunten al in het nieuw. De vlotte implementatie betekent dat de nieuwe visuele identiteit uiterlijk eind 2024 in alle 7.600 verkooppunten te zien zal zijn. De eerste reacties van winkels en consumenten zijn alvast positief. Kwam uw verkooppunt nog niet aan de beurt? Geen paniek: u krijgt tijdig alle informatie over de rebranding via uw commercieel verantwoordelijke van de Nationale Loterij.

Waarom deze rebranding?

Voor de Nationale Loterij was het duidelijk dat een rebranding zich stilaan opdrong. In sommige verkooppunten gaf het bestaande publiciteitsmateriaal een wat verouderde indruk. En vooral: er was niet altijd een grote consistentie tussen de verschillende componenten. Zoiets kan leiden tot verwarring, en dus tot een verminderde aantrekkelijkheid voor de shopper.

Er speelt natuurlijk ook iets anders. Het heeft geen zin om te ontkennen dat er veel concurrentie is in het straatbeeld. Een shopper moet commerciële boodschappen gemakkelijk en snel kunnen identificeren. Uniformiteit, herkenbaarheid en duidelijkheid zijn daarom erg belangrijk. De grote uitdaging bestond er dus in het merk ‘Nationale Loterij’ en haar voornaamste spelen en merken, Lotto, EuroMillions, CA$H en Win for Life, gemakkelijk herkenbaar te maken voor de speler. Zo ziet die in een oogopslag dat hij bij zijn krantenwinkel, tankstation, supermarkt of zelfs bakker terechtkan om deel te nemen aan de spelen van de Nationale Loterij.

Het nieuwe design heeft ook tot doel de consument gerust te stellen over het feit dat hij speelt in een omgeving waar de Nationale Loterij aanwezig is. Dat is een belangrijk argument voor wie verantwoord spelen als een topprioriteit beschouwt. De Nationale Loterij is een organisatie die instaat voor het aanbieden van een betrouwbare en veilige spelomgeving met als hoofddoel het verkondigen van een verantwoorde spelbenadering. Het is onze wens een ondubbelzinnige en doordachte spelervaring aan te bieden in alle verkooppunten waar de Nationale Loterij aanwezig is. Het is niet de bedoeling om de sfeer te verpesten, maar het is belangrijk dat het plezant blijft voor iedereen in een veilige en verantwoorde context. Want de Nationale Loterij, dat is meer dan spelen!

Nationale Loterij
©

Nationale Loterij

Trafiek én verkoop

Wordt een verkooppunt op die manier een plek zonder eigen smoel? Zeker niet. De rebranding van ieder van de verkooppunten wordt op individuele manier benaderd. Samen met de ondernemer bepaalt de commercieel verantwoordelijke van de Nationale Loterij de beste aankleding van alle hot zones in een winkel. De Nationale Loterij identificeerde binnen en buiten het verkooppunt vier zones die verschillende specifieke doelstellingen kunnen invullen, zoals de merkbekendheid ondersteunen of de aanwezigheid van de verkoop van de spelen van de Nationale Loterij laten zien. De bedoeling? Zowel trafiek als verkoop in de hand werken, steeds met het oog op het verbeteren van de ervaring van de shopper. En dus ook met het oog op meer omzet voor de ondernemer. Het nieuwe concept van de Nationale Loterij creëert op die manier een belangrijke meerwaarde voor de verkooppunten.

Bij de ontwikkeling van de rebranding werd ook gedacht aan de toekomst. Nu al is rekening gehouden met nog meer digitalisering. Zo kan men in een later stadium heel gemakkelijk schermen inbouwen.

Gangmaker voor andere producten

Voor de Nationale Loterij is deze rebranding een goede zaak, door de grotere herkenbaarheid. Maar ook de verkooppunten doen er zoals gezegd hun voordeel mee. Want laat het duidelijk zijn: voor een verkooppunt betekent de verkoop van spelen van de Nationale Loterij het genereren van trafiek naar het verkooppunt. En dat is geen zinloze bewering. Zo blijkt telkens weer dat de momenten waarop de mogelijke winsten voor EuroMillions recordhoogtes bereiken, goed zijn voor veel meer trafiek naar verkooppunten die spelen  van de Nationale Loterij aanbieden. Goed opvallen in het straatbeeld is dus erg belangrijk en daar speelt de nieuwe visuele identiteit bewust op in. En het is geen geheim dat de verkoop van de spelen van de Nationale Loterij een goede gangmaker is voor de verkoop van andere producten die de uitbater van een verkooppunt aanbiedt.

Nationale Loterij
©

Nationale Loterij

Lokale partners

Hoe pakte de Nationale Loterij de rebranding aan? Voor deze transformatie ging de Nationale Loterij in zee met enkele lokale partners. Thinkerbell is een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in het op maat ontwerpen van POS-materiaal, Neon Elite is een bekende speler op de markt van lichtreclame. Alles samen werden ongeveer twintig visuele communicatiedragers ontwikkeld. Die dragen bij tot het totaalbeeld ter wille van de beoogde herkenbaarheid.

Voor de transformatie houdt men uiteraard rekening met alle ruimtes en aspecten van het verkooppunt. Er is dus materiaal ter beschikking voor lichtreclame en gevelreclame, voor de toonbank, voor productdisplays en dergelijke meer. Zo worden raamstickers, speldisplays en tal van andere artikelen vervangen door nieuw materiaal van de Nationale Loterij en haar merken. En uiteraard komt steeds dezelfde uniforme ‘look & feel’ tot uiting.