- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize Groep heeft in het eerste kwartaal een nettowinst van 61 miljoen euro en een omzetgroei van 2,1% gerealiseerd. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog een verlies van 2 miljoen. De retailer bevestigt hiermee de positieve voorlopige cijfers die ze enkele weken geleden bekend maakte.
Eind april liet de Delhaize Groep voorlopige eerste kwartaalcijfers los die, na een moeilijke periode, terug de goede richting leken uit te gaan. De definitieve cijfers bevestigen die trend, en zijn zelfs beter dan wat eerder vrijgegeven werd. In het eerste kwartaal van 2013 stegen de opbrengsten van Delhaize Groep met 2,1%, tot 5,5 miljard euro. De opbrengsten bij Delhaize België stegen met 2,4%, mede dankzij een goede verkoop met Pasen. In de VS, waar Delhaize het lang moeilijk had, realiseerde de groep een omzetgroei van 1,9%. Naast optimalisering van het winkelnetwerk door sluitingen, zaten ook de gunstige weersomstandigheden daar voor iets tussen.
“We boekten een sterk eerste kwartaal, ondersteund door hogere opbrengsten en winstgevendheid bij Delhaize America en Delhaize België, gedeeltelijk dankzij de gunstige weersomstandigheden. De geherpositioneerde Food-Lion-winkels bleven goed presteren, en in België bleek het consumentengedrag sterker dan verwacht”, zegt ontslagnemend CEO Pierre-Olivier Beckers.
Voor de rest van 2013 gaat Delhaize verder met het herpositioneren van haar Amerikaanse Food Lion winkels en verwacht de groep een onderliggende bedrijfswinst van ongeveer 775 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?