iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Dille & Kamille sluit zijn winkels op vrijdag 25 november, de dag van het onlinekortingsfeest Black Friday. Ook de webshop blijft dicht. De winkelketen roept op tot minder consumeren.
Dille & Kamille maakt een statement tegen Black Friday. In 2018 riep het met het initiatief ‘Green Friday” al voor het eerst op tegen het online koopjesfestijn dat vanuit de Verenigde Staten komt overgewaaid. Nu gaat het nog een stap verder en sluit het de deuren van zijn winkels, zowel off- als online, in Nederland, België en Duitsland. Het vraagt daarbij aandacht voor de natuur en voor de negatieve gevolgen van overconsumptie. De medewerkers van Dille & Kamille doen op 25 november vrijwilligerswerk. De winkelketen hoopt dat nog meer retailers hetzelfde doen en zich bij de actie aansluiten. Klanten wordt opgeroepen om “iets groens te doen”, zoals wandelen of voederbakjes maken voor vogels. Steeds meer winkels sluiten zich aan bij het initiatief om Black Friday links te laten liggen. Er zijn ook winkels die Black Friday counteren omdat ze nefast zijn voor lokale handelaars, die niet opgewassen zijn tegen de scherpe promoties van online giganten. Dille & Kamille begon Green Friday met non-profitorganisatie Trees for All, omdat “geluk voor het bedrijf niet in korting zit, maar in iets goeds doen voor de natuur”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?