- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Nike heeft het boekjaar 2021-2022 met een groei van 6% kunnen afsluiten en dat heeft het grotendeels te danken aan de directe verkoop, die niet minder dan 40% van zijn omzet vertegenwoordigt. Een lichtpunt in een context waarin de marges onder druk staan.
Op het eind van het laatste boekjaar kan Nike uitpakken met een omzet van 46,7 miljard dollar (44,3 miljard euro), goed voor een groei van 6% bij gelijke wisselkoers. Dezelfde stijging is te zien bij de netto winst, die uitkomt op 6 miljard dollar. De Amerikaanse fabrikant van sportuitrusting wist de moeilijke omstandigheden, te wijten aan hoge inflatie, opeenvolgende lockdowns in China, logistieke problemen, goed te doorstaan, voor een belangrijk deel dankzij directe verkoop. Sinds twee jaar legt Nike de nadruk op dit segment, in die mate dat het 40% van zijn omzet vertegenwoordigt. Alleen al in het vierde trimester steeg de directe verkoop met 7% naar 4,8 miljard euro. Door direct te verkopen aan de consument en door zijn groothandelnetwerken in te krimpen, wist Nike zijn marges te verbeteren en zich op digitale verkoop te concentrere. Die laatste stegen met 18% in de loop van het voorbije boekjaar.
Niet alles is evenwel rooskleurig voor het merk van de swoosh. Na een goed tweede semester in 2021 zag Nike zijn marges en inkomsten zakken in 2022. In de laatste drie maanden van het voorbije boekjaar daalde de verkoop van Nike met 1% en de netto winst met 5%. Verschillende kostenposten zijn gestegen, zoals marketing (+24%) of stocks, die met 23% gestegen zijn. Dat heeft te maken met producten die geblokkeerd stonden in Chinese en Amerikaanse havens, maar ook nog in transit waren. “In vergelijking met de periode voor corona hebben we twee weken extra nodig om producten tot bij de klanten te krijgen, met name in Noord-Amerika”, zegt financieel directur Matthew Friend. Het vertrek van de Russiche markt leverde tenslotte een extra kost van ongeveer 150 miljoen dollar op. Dat alles belet niet dat de Amerikaanse reus zich optimistisch toont voor de toekomst: het verwacht een groei van iets meer dan 10% van de verkoop in de loop van het nieuwe boekjaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?