De duurzame supermarktketen färm wil sterk uitbreiden en mikt op 16 vestigingen tegen 2019. Dat zeiden de oprichters bij de opening van de derde en grootste vestiging in Oudergem.
färm zag het licht in 2013 toen de biologen Alexis Descampe en Baptiste Bataille samen färm Sint-Katelijne openden, een superette in het centrum van Brussel die inzet op duurzame, biologische en lokale producten. Bovendien creërden de twee vrienden de eerste keten duurzame, lokale en coöperatieve biologische winkels door het kapitaal open te stellen voor de producenten, de medewerkers en de klanten. Na het onverwacht grote succes van färm Sint-Katelijne werd de eerder geopende biowinkel The Peas in Etterbeek ook omgedoopt tot een färm-vestiging en volgt er nu een derde winkel in Oudergem: färm Hankar.
De grootste
De nieuwe winkel is met 450 m² veruit de grootste färm-winkel (ter vergelijking: de andere winkels tellen 160 m² en 380 m²) en het aanbod werd in alle categorieën mee uitgebreid, vertelt mede-oprichter Alexis Descampe. De winkel biedt het volledige assortiment aan dat je doorgaans vindt in een buurtwinkel: fruit en groenten, traiteurwaren, producten voor onderhoud, hygiëne en schoonheid,... In totaal telt de winkel meer dan 4.000 referenties. “Met färm Hankar wilden we onze klanten echt een duurzame one-stop shop aanbieden, zodat ze al hun boodschappen zouden kunnen doen op dezelfde plek”, zegt mede-oprichter Baptiste Bataille. Het is daarmee de eerste winkel van färm die meer supermarkt is dan superette.
Concurrentie
De grootte van het pand en de aanwezigheid van een metrohalte waren de belangrijkste redenen voor färm om voor dit pand in Oudergem te kiezen. De winkel komt wel meteen in een drukke straat terecht: vlak tussen een Delhaize en een Aldi en op 500 meter van een Colruyt. Is dat niet wat te veel concurrentie? “Ik denk dat hun aanwezigheid ons ten goede komt. Er bestaat een goede synergie. Delhaize-klanten bijvoorbeeld kopen al vaak bio, maar het aanbod daar is redelijk beperkt. Zelfs Aldi verkoopt tegenwoordig biologische producten. Wij bieden de consument daar een mooie aanvulling op en de mogelijkheid om verder te gaan in bio.”
Geen promo's
In elk geval zal er bij färm nooit op prijs gespeeld worden, zoals bij de grote supermarktketens wel het geval is. “Wij vechten niet op de goedkoopste prijs, maar op een transparante prijs. Het mag niet ten koste zijn van de producent. Daarom zal je bij ons ook geen grote promoties vinden”, zegt Alexis Descampe.
Bio waar mogelijk
Het aanbod in de winkel is waar mogelijk biologisch, duurzaam en Belgisch. Al is dat niet voor elk product mogelijk. “Een sinaasappel kan je bijvoorbeeld nog altijd niet in België kweken”, klinkt het. Biologische visconserven zijn ook onmogelijk te vinden, maar dan wordt er gekozen voor vis van duurzame vismethodes. Als een product niet bio is, wordt het duidelijk aangegeven. Ook lokale producten (bijvoorbeeld de bieren van Brasserie de la Senne), directe producten (die rechtstreeks van de producent komen) worden aangeduid en producten die zowel duurzaam, bio, lokaal als direct zijn krijgen een speciaal label (“Hero”) en een mooi plaats op de gondolahoofden.
Je kan in de winkel in alle categorieën biologische en duurzame producten vinden, en zelfs een deel (granen, pasta en noten) in bulk kopen. Dit kon ook al in färm Sint-Katelijne, maar het aanbod is hier uitgebreid en mooier gepresenteerd. De groente en fruit, met 100 referenties toch één van de paradepaardjes van een biologische winkel, liggen in een aparte koelruimte achteraan de winkel. Een beetje zoals bij Colruyt dus! Nog een blikvanger is de bedientoog met kaas en verse huisgemaakte salades en quiches. Momenteel worden die nog bereid in färm Sint-Katelijne, maar op termijn verhuist de productie naar de kelder in Oudergem.
In-house bakkerij
Het origineelste aspect van de winkel was jammer genoeg nog niet operationeel tijdens ons bezoek. In de kelder van färm Hankar komt namelijk een coöperatieve en biologische bakkerij, die färm samen met biobakker Agribio heeft opgericht. Eind deze maand moet de bakkerij operationeel zijn en dagelijks zo'n 2.000 broden bakken, die niet exclusief in de winkel boven verkocht zullen worden.
Ook in Vlaanderen winkels
De derde winkel van färm zal niet de laatste zijn. Alexis Descampe: “Wij willen een sterk netwerk van winkels. We hebben de ambitie om tegen 2019 over 16 winkels te beschikken in heel België. Dit jaar nog openen we nog zeker twee winkels: één franchisewinkel in Brussel en één in Brussel of Vlaanderen.” Het bedrijf wil daarbij inzetten op franchisenemers om de uitbreiding in heel het land te versnellen.