- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Salesforce Q1 Shopping Index, die de winkelactiviteit van meer dan een miljard mensen wereldwijd analyseert, toont een forse verschuiving van fysiek naar digitaal kopen. Zo stegen de e-commerce aankopen tussen het eerste kwartaal van 2019 en dat van 2020 naar schatting met 20%.
De Q1 Shopping Index legt de realiteit bloot door met Commerce Cloud de activiteit van meer dan een miljard klanten in meer dan 34 landen te analyseren, waaronder de tien belangrijkste markten: de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Japan, Nederland, Australië/Nieuw-Zeeland en de Scandinavische landen. Ook België is opgenomen in de studie. Deze vergelijkende analyse biedt een grondig inzicht in de laatste negen kwartalen en de huidige stand van zaken op het gebied van de onlinehandel. Verschillende factoren worden toegepast om de actuele feiten voor de bredere retailsector te extrapoleren.
Wat blijkt uit het onderzoek? Door de sluiting van niet-essentiële winkels als gevolg van de lockdown, had de consument geen andere keuze dan zich te wenden tot digitale kanalen. Als gevolg daarvan overtrof het eerste kwartaal zelfs het zeer sterke eindejaarseizoen 2019. De cijfers van de digitale handel in het eerste kwartaal van 2020 wereldwijd zijn indrukwekkend in vergelijking met het eerste kwartaal 2019. Zo steeg de omzet met 20%, was er 16% meer digitaal verkeer en gaf het shoppend publiek ook 4% meer uit (het gemiddelde bedrag dat shoppers per bezoek uitgeven). Volgens Salesforce is dit een blijvend proces, zelfs als de quarantainemaatregelen worden versoepeld en we terug naar een situatie gaan zoals we die voor de pandemie kenden. “Daarom verdubbelen zoveel klassieke retailers, digital-native merken en fabrikanten van consumentengoederen vandaag hun digitale aanbod om een naadloze overgang tussen virtuele en fysieke winkelervaring te creëren,” besluit het bedrijf.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?