De Chinese webwinkel Ochama, onderdeel van JD.com, is officieel van start gegaan in Nederland. De winkel presenteert zich als een kruising tussen een online supermarkt en warenhuis, met twee gerobotiseerde afhaalpunten en een webshop.

Toegegeven, van een nieuwe online supermarkt kijkt vandaag niemand op, maar Ochama is toch iets bijzonders: het maakt deel uit van JD.com, het derde grootste e-commercebedrijf ter wereld, na Alibaba en Amazon. Het heeft een beurswaarde van 95 miljard euro, meer dan drie keer die van Ahold Delhaize, en telt naar eigen zeggen wereldwijd 550 miljoen klanten. Een geduchte concurrent voor onder meer Bol.com en andere webwinkels, met een aanbod dat varieert van elektronica over blenders en textiel tot vers fruit en diepvriesproducten. Het totale aanbod bedraagt momenteel 7.000 producten, maar dat aantal moet flink stijgen. De verdeling food en non-food is zowat 50/50. Het platform is enkel toegankelijk voor leden, die voor 10 euro per jaar 10% korting krijgen op alles.

Er komen - om te beginnen - vier afhaalwinkels in Nederland. Rotterdam en Leiden zijn al open, Diemen (bij Amsterdam) en Utrecht volgen. Voor 11.00 uur besteld en het staat dezelfde dag na 15.00 uur klaar in het pick-uppoint, belooft het bedrijf. JD.com investeert fors in hightech zoals robots, bezorgdrones, magazijnen waar de bestellingen door karretjes en grijparmen verzameld worden. Er zijn nauwelijks mensen te zien, wel heel veel zelfrijdende karretjes die de orders picken. In de pick-upwinkels gaan na het scannen van een QR-code eveneens robots aan het werk om de klant zijn bestelling via een lopende band te overhandigen. Volgens Ochama, dat zichzelf een omnichannelwinkel noemt, zijn de robots de toekomst van de retail. Voor de voedingsproducten werkt het bedrijf volgens Distrifood samen met de Nederlands inkoopalliantie Superunie.