- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Edeka vergroot zijn belang in Picnic naar 25% door 250 miljoen euro te investeren. Dat komt overeen met de helft van het half miljard dat online supermarkt Picnic heeft opgehaald aan groeikapitaal.
Picnic heeft de ambitie om uit te breiden in de Nederlandse, Franse en Duitse markt. Om dat te kunnen doen, heeft het een aanzienlijk groeikapitaal nodig. Volgens informatie van het Duitse tijdschrift Lebensmittel Zeitung investeert Edeka, dat sinds 2018 aandeelhouder is van Picnic, naar verluidt 250 miljoen euro in de online supermarkt en vergroot het zijn belang zo naar 25%. Maar Edeka is niet de enige die in Picnic investeert, want ook de Bill and Melinda Gates Foundation draagt naar verluidt nog eens 50 miljoen euro bij om haar belang op bijna 10% te houden.
Deze investeringen zijn van vitaal belang voor de start-up, die begin dit jaar aankondigde nog 375 miljoen euro in kas te hebben, waarvan het grootste deel snel werd geïnvesteerd in nieuwe distributiecentra en elektrische bestelwagens, en in aanwervingen. Volgens Lebensmittel Zeitung maakt de online retailer op elke euro omzet een verlies van bijna 23 cent. Picnic is verre van winstgevend en verwacht dit jaar een omzet van 1,2 miljard euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?