- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sommige ketens hebben de gok gewaagd om uitsluitend Belgische voedingsproducten te verkopen, maar het is duidelijk dat deze zeldzaam zijn en gericht op een specifiek publiek. Zou er, na de rage van de Belgische producten, een concept voor het grote publiek kunnen ontstaan?
De crisis heeft het enthousiasme van de Belgen voor producten uit eigen streek bevestigd. Deze trend is niet aan de aandacht ontsnapt van de retailers, zoals Delhaize met zijn recente Belhaize-actie, die ongeveer 70% Belgische producten in zijn aanbod opneemt, of Carrefour en zijn steun aan lokale producenten via Act For Food. Als we het aanbod nader bekijken, is het duidelijk dat er nog geen generalistische keten of site bestaat die zich toelegt op een 100% Belgisch aanbod. Sommige ketens, zoals Färm of Sequoia, bieden een percentage lokale, en dus Belgische, producten aan, maar vullen het aanbod aan met verse en droge producten uit het buitenland. “Bij Färm bijvoorbeeld halen we 40% van onze omzet uit Belgische producten”, zegt Alexis Descampe, CEO van Färm. “Wij beschouwen een product als Belgisch zodra het is vervaardigd uit Belgische grondstoffen of indien een belangrijk verwerkingsproces in België wordt uitgevoerd. We kunnen niet uitsluitend producten van Belgische oorsprong verkopen, omdat we dan te beperkt zouden zijn. We hebben al een focus, namelijk biologisch. Indien we een ‘Belgische’ specialisatie zouden doorvoeren, zouden we slechts een paar honderd referenties kunnen aanbieden, hetgeen de keuze van de consument sterk zou beperken.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?