- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De prijzenoorlog: afhankelijk van de situatie verwachten we ‘m, vrezen we ‘m of doen we er ons voordeel mee. Maar op het moment dat Delhaize een nieuw offensief lanceert praten we er zeker en vast over. De Groep van de Leeuw verlaagt opnieuw de prijzen van honderd producten (vooral frisdranken en babyfood). Vorige maand verlaagden ze reeds de prijzen van driehonderd producten (drogisterij en cosmetica). Het is natuurlijk geen verassing dat Colruyt deze evolutie met argusogen volgt om hun prijsbeleid ten alle prijzen te kunnen behouden. En ook Carrefour blijft niet bij de pakken zitten. In interviews met de Tijd en L’Echo legt Gérard Lavinay uit dat Carrefour zich onder de prijzen van Delhaize wil positioneren en de kloof met Colruyt met 50% wil dichtrijden. De inspanning van Carrefour is des te opmerkelijk omdat ze de ambitie toont om voor de 500 meest gevraagde producten op hetzelfde prijsniveau te zitten als Colruyt.
Maar is het eigenlijk niet te vroeg om te spreken over een échte prijzenoorlog? Het is een feit dat de enseignes er alles aan doen om met een competitief prijsimago voor de dag te komen. Zo kunnen zij hun marktaandeel behouden op een moment dat de consument budgettaire toegevingen moet doen. Maar dat is een heuse evenwichtsoefening. Om aanvaardbare marges te behouden, moeten de enseignes zeer efficiënt te werk gaan als ze de prijzen van hun assortiment uniform willen laten dalen. Ook geruchten over de commerciële onderhandelingen van dit jaar bevestigen dat vermoeden: vooral Delhaize bleek de spierballen te laten rollen – aldus de geruchten in de wandelgangen.
Het is echter niet zeker dat de inspanningen op prijsgebied van onze distributeurs algemeen ingang zullen vinden: de massieve prijsverlagingen waarvan de consument in deze hypothese zou profiteren, zouden door die consument niet noodzakelijk omgezet worden naar belangrijkere en duurdere voedingsaankopen. Op een moment waarop zelfs voor de kleinste groei hard moet gevochten worden, ligt het delicaat dat onze retailers zich hals over kop in een prijzenpolitiek werpen die niet zorgvuldig is afgewogen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?