- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De allereerste KFC van België zal haar deuren openen in het Brusselse Noordstation, recht tegenover de Starbucks. Dat maakte het bedrijf zelf bekend. Het restaurant strekt zich uit over 470m2 en biedt plaats aan 230 mensen.
Eind vorig jaar kondigden we al aan dat KFC naar België komt en eerst zal neerstrijken in Brussel, maar nu hebben we ook een concrete locatie. Zo opent de fastfoodketen haar allereerste vestiging in het station Brussel-Noord. “De MIVB en Autogrill zijn tot een overeenkomst gekomen om het populaire kiprestaurant zo vroeg als dit voorjaar al te openen op premetrostation Brussel-Noord”, meldt Autogrill, eigenaar van de concessie, in een persbericht.
Concreet strijkt het filiaal neer in de inkomhal van het Noordstation, recht tegenover de Starbucks. Het restaurant zal zich uitstrekken over een oppervlakte van 470m2, goed voor in totaal 230 zitplaatsen. Daarnaast zullen er ruim 80 medewerkers aan de slag gaan. Wanneer de opening gepland staat, is voorlopig nog niet duidelijk.
Ter herinnering, KFC is van plan om zo’n 150 restaurants te openen in ons land. "We starten in 2019 in elk geval in Brussel. Vervolgens zullen we in het gehele land nieuwe KFC restaurants openen, zowel binnenstedelijk, als restaurants met een drive-in en bekijken we hoe de Belgische gasten ons merk accepteren. De consument verandert, eetpatronen evolueren, ... Het heeft allemaal invloed op de locatiekeuze en snelheid van openen”, vertelde Hans Wingender, Sr. Develop Leader van KFC Northern Europe in december.
Dat KFC nu pas zijn intrede maakt in België, is volgens de keten een kwestie van de juiste locatie vinden op het juiste moment. "KFC had de Belgische markt al een hele tijd op het oog, maar heeft afgewacht tot het moment waarop de juiste opportuniteiten zich voordeden op vlak van locaties, en de juise franchisepartners zich aanboden. Voorheen was de beperkte omvang van de Belgische markt, zeker in vergelijking met landen als Duitsland of Frankrijk, een obstakel. De tweedeling in taal heeft hier ook een rol in gespeeld. Vroeger zochten we ook zelf locaties voor eigen exploitaties, maar door onze keuze voor franchise kunnen we een nieuwe markt anders en gerichter benaderen, met de hulp van geschikte partners", reageerde Alexandra Huizer, Marketing Manager van KFC Northern Europe.
KFC bezit momenteel 18.000 restaurants verspreid over 115 landen en regio’s wereldwijd. Dagelijks komen er zo'n 12 miljoen klanten over de vloer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?