iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De eindejaarsfeesten, met Sinterklaas voorop, dragen ongetwijfeld bij tot de populariteit van speculaas. En dat bevestigden de cijfers voor de supermarktsector.
Zo laat Colruyt weten niet minder dan 2.000 ton speculaas per jaar te verkopen, met een piek in november. Deze eindejaarspiek geldt ook voor Aldi. “We kunnen zeggen dat de verkoop vanaf oktober toeneemt, met een piek in november en december”, legt Jason Sevestre, woordvoerder van Aldi, uit. “Dat de verkoop in november al sterk stijgt, komt ook door de viering van Sint-Maarten op 11 november, vooral in Vlaanderen. Het heeft daarnaast te maken met het feit dat we in de sinterklaasperiode een tijdelijk assortiment aanbieden. Dit betekent onder andere dat er een paar extra speculaasreferenties in onze schappen worden aangeboden.” Bij Delhaize blijken de sinterklaasfiguren een groot succes. “Onze verkooppieken liggen in december”, zegt Karima Ghozzi, woordvoerster bij Delhaize. “We brengen vanaf begin oktober ook speculaasfiguurtjes uit voor onze merken 365 en Delhaize, en voor de A-merken Lotus en Crumbel. Onze sinterklaasfiguren van 14 centimeter van de merken Lotus en 365 blijven traditioneel toppers.” Heeft de crisis de consumptiegewoonten van de Belgen met betrekking tot speculaas veranderd? “In tegenstelling tot andere producten, waar een verschuiving heeft plaatsgevonden van A-merken naar goedkopere huismerken, hebben we bij Delhaize geen verschuiving gezien wat betreft speculaas”, vervolgt Karima Ghozzi. “Lotus blijft relatief stabiel bij ons, net zoals ons huismerk 365, dat populairder is dan ons Delhaize-merk en ook stabiel blijft.”
Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?