iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De Europese e-commerce staat onder druk. Vooral Chinese spelers, inflatie en gebrek aan groei in sommige landen spelen de online handel parten. Met de inflatie gaat het intussen wel de goeie kant uit.
De omzet van de Europese B2C e-commerce steeg vorig met 3% tot 887 miljard euro, melden belangenverenigingen EuroCommerce en Ecommerce Europe. Dat cijfer verhult grote verschillen binnen het continent. In West-Europa is er een lichte daling van 1%, naar 596 miljard euro. Duitsland zag zelfs een terugval van 9%. De omzetstijging van 3% is bovendien slechts schijn: rekening houdend met de inflatie, die vorig jaar 6,1% bedroeg, is er in Europa een daling van 3%. Voor 2024 ziet het er wel beter uit, zegt het rapport: de inflatie zakt dit jaar naar 2,5%, wat er mee voor zorgt dat de reëele groei naar verwachting 5% zal bedragen.
Cross-Border Commerce Europe (CBCE) focust in een ander rapport dan weer op de grensoverschrijdende e-commerce in Europa. Die bereikte in 2023/2024 een omzet van 326 miljard euro, waarvan 69% gerealiseerd werd door online marktplaatsen. Amazon en eBay – respectievelijk nummer 1 en 3 - domineren, met meer dan de helft van de omzet. Het aandeel van marktplaatsen in de e-commerce zal wel dalen naar 67,9% in 2025, meldt CBCE. Dat wijst volgens de organisatie op ‘potentiële marktrijping’. Ze wijst ook op de opkomst van Chinese marktplaatsen zoals Shein en Temu, die de nadruk leggen op rechtstreekse verkoop van fabrikanten, agressieve prijzen en sociale media marketing. “Hun snelle groei daagt westerse benaderingen uit, maar trekt ook regelgevende aandacht vanwege de impact op lokale bedrijven, arbeidsnormen en consumentenveiligheid.”
Als antwoord op de druk van Shein, Temu en anderen breidt Amazon zijn Chinese verkopersnetwerk uit, verbetert het zijn logistiek een innoveert het in leveringsmethoden. “Deze strategieën brengen echter uitdagingen met zich mee op het gebied van verkopersintegratie, culturele en regelgevende navigatie en het behouden van consumentenvertrouwen. De toekomst van mondiale e-commerce hangt af van hoe westerse bedrijven innoveren en navigeren in een steeds competitievere en gereguleerde marktplaats, gevormd door de opkomst van Chinese e-commerce giganten”, aldus CBCE.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?