Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
#④ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland.
Hoewel de wandelgangen van EuroShop uitpuilen met talrijke futuristisch geïnspireerde technologische concepten, werd onze aandacht getrokken door een kleine stand die “een innovatieve manier heeft gevonden om aardappelen te verkopen”. Voor ons zien we de reproductie van een supermarktrayon met aardappelen die geschikt zijn voor zelfbediening. De aardappelen komen uit een recycleerbare kartonnen doos die zelf achter de schappen verstopt zit.
Agripo is een Zweeds systeem van achthoekige kartonnen boxen dat toelaat om aardappelen, direct na het telen, te bewaren en te transporteren in een container die een betere bewaring garandeert. Er is geen blootstelling aan licht, waardoor het product dus niet beschadigd wordt. Naast een betere bewaring die tegelijk zorgt voor minder voedselverspiling en meer duurzaamheid, zorgt de techniek ook voor een stijging van de verkoop. Volgens de verantwoordelijke zou het zelfs gaan om een groei van 38%. Hoe? Vier boxen kunnen op hetzelfde moment vervoerd worden, wat overeenkomt met een leveringscapaciteit van ongeveer 800 kg per pallet.
Hoewel het systeem momenteel gebruikt wordt voor aardappelen, kan het ook worden toegepast op andere voedingsmiddelen, zolang deze maar een bepaald gewicht kunnen dragen. “Het zou niet mogelijk zijn om hetzelfde te doen met sinaasappels, tenzij je het niet erg vindt dat er zich geperst fruitsap op de bodem van de doos bevindt”, grapt de vertegenwoordiger van Agripo op EuroShop. Voor uien, sjalotten of wortelen is het systeem daarentegen wel geschikt.
Het systeem is te vinden in 90% van de Zweedse supermarkten, maar ook in Finland, Duitsland, Estland en Litouwen. Momenteel vinden er testen plaats in België. Als dat goede resultaten oplevert, zal het concept binnenkort ook in de schappen van onze Belgische retailers terug te vinden zijn.
Bent u benieuwd naar de andere innovaties die we ontdekten op EuroShop 2020?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?