- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Duitse retailer Edeka heeft Everest, de aankoopcentrale die door Gianluigi Ferrari werd opgericht, de verantwoordelijkheid gegeven om de inkooponderhandelingen van het bedrijf met een vijftigtal belangrijke leveranciers rechtstreeks te voeren. Everest is voor 99,9% in handen van Edeka en voor 0,10% van Picnic.
Markus Mosa, de baas van Edeka, heeft Gianluigi Ferrari, de CEO van Everest, de taak gegeven om vanaf september de inkooponderhandelingen met belangrijke internationale merken te leiden vanuit zijn hoofdkantoor in Amsterdam. Dat maakte Lebensmittel Zeitung bekend. De beslissing zat eraan te komen, sinds het vertrek afgelopen voorjaar van Edeka, vervolgens Intermarché, uit de Europese inkoopcentrale Agecore, te midden van een grote jacht op Europese inkoopallianties die wij toen hebben toegelicht. Gianluigi Ferrari, ex-oprichter en CEO van Coopernic en vervolgens van Agecore, had toen in Amsterdam Everest opgericht, een centrale die voor 99,9% in handen is van Edeka en voor 0,10% van Picnic, en waarvan wij vermoedden dat het de onderhandelingen voor zijn twee aandeelhouders op zich zou nemen. Maar de beslissing is daarom niet minder spectaculair, aangezien de onderhandelingen met een vijftigtal belangrijke leveranciers in september zullen worden verplaatst van Edeka's hoofdkantoor in Hamburg naar dat van Everest in Amsterdam.
Volgens Lebensmittel Zeitung zullen een twaalftal inkopers door Everest in Nederland worden ingezet om de onderhandelingen over aankoopprijzen te verzorgen en het voorwaarden- en toeslagensysteem te vereenvoudigen. Edeka zal vanuit Hamburg blijven onderhandelen met zo’n 900 nationale of regionale leveranciers, maar de verantwoordelijkheid voor grote merken zal worden overgedragen aan Everest, en het volume van de betrokken aankopen zal rond de 10 miljard euro liggen. Vertegenwoordigers van Edeka zullen naast Gianluigi Ferrari aan de onderhandelingstafel plaatsnemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?