Ferrero
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ferrero
Ferrero blijft haar merkenportfolio uitbreiden en heeft aangekondigd dat het exclusieve onderhandelingen voert met de Franse gigant Danone om het merk Michel & Augustin over te nemen.
Michel & Augustin kwam in 2016 via een overname bij Danone. De twee oprichters van het merk, Michel de Rovira en Augustin Paluel-Marmont, die het in 2005 niet alleen hun voornamen gaven, maar ook de missie om de "herrieschoppers van de smaak" te zijn en de zuivel- en koekjescategorieën een sterke persoonlijkheid te geven die gebaseerd is op verwennerij en een licht ongebruikelijke toon, die ver afstaat van het discours van Danone dat traditioneel gericht is op gezondheid. Net die focus op plezier, die eerder complementair was dan concurrerend, maakte het extra aantrekkelijk voor de zuivelgigant. Het merk genoot een grote mate van autonomie binnen de groep, ook al waren de oprichters twee jaar eerder al vertrokken. Michel & Augustin was te specifiek, te niche en leek niet langer te kunnen voldoen aan de verwachtingen van Danone op het vlak van internationale expansie. Daarom besloot Danone er afscheid van te nemen, toch groot jolijt van Ferrero dat dit aantrekkelijke merk maar al te graag wil overnemen.
Vandaag laat Ferrero weten dat het exclusieve onderhandelingen is gestart voor de volledige overname van Michel & Augustin. De voorgestelde transactie zal worden voorgelegd aan de instanties die verantwoordelijk zijn voor het betrokken personeel en zal naar verwachting in de komende maanden worden afgerond, onder voorbehoud van de gebruikelijke afrondingsvoorwaarden. "De voorgestelde overname zou het Ferrero-ecosysteem in Frankrijk versterken en zou de meest recente acquisitie zijn in de premium koekjesmarkt, na de overnames van Burton's Biscuit Company en Fox's Biscuits in het Verenigd Koninkrijk, Kelsen Group in Denemarken en Delacre in België”, stelt Ferrero in zijn persbericht. De groep onderhandelt opnieuw via CTH Invest, Ferrero's Belgische investeringsmaatschappij. Ferrero heeft al verschillende overnames gedaan via CTH Invest, de meest recente was de overname van de Amerikaanse fabrikant Jelly Belly in oktober.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?