Foodservice Alliance (FSA) biedt haar leden waardevolle inzichten en inspiratie gebaseerd op continue marktmonitoring in foodservice. We vroegen partner en advisor Gil Dumarey om een voorproefje van zijn presentatie op Feeding The Future

Wat doet FSA in een notendop? 

Professionals die actief zijn in de wereld van buitenhuis eten en drinken vinden bij ons antwoorden op prangende vragen over hun speelveld. Welke kanalen groeien? Hoe en waar bied ik mijn producten het best aan? Wat zijn de trends en hoe speel ik erop in? Zo kunnen ze doordachte beslissingen nemen op basis van betrouwbare marktgegevens en harde feiten. 

Hoe sluit uw presentatie aan bij het event?

Ik vertrek van een helikopterbeeld, met name foodservice is een groeiende markt. Een van de redenen daarvoor is het consumptiegedrag van de nieuwe generaties: gen Z en millennials. Uit ons onderzoek blijkt dat die een boost geven aan de markt.

Waarin verschilt hun eetgedrag van ‘oudere’ generaties? 

Ze luiden het einde in van de traditionele maaltijdroutine. In Nederland noemt men het ook wel ‘ontkoking’. Ze hebben vaker geen tijd of zin om te koken – zeker tijdens de week – en gaan dus op zoek naar andere oplossingen. Aan huis bezorgde maaltijden, kant-en-klare gerechten, maaltijdboxen, restaurants ...

Vanwaar die nieuwe eetgewoonten?

Voor de jongere generaties is de werk-privébalans heel belangrijk. Minder koken betekent meer tijd overhouden voor andere dingen. Zo zullen ze al sneller op het werk een warme maaltijd nuttigen om ’s avonds niet meer te moeten koken. 

Veel uit eten gaan, kant-en-klare maaltijden ... hoe gezond is dat? 

Deze generatie laveert een beetje tussen gezond en ongezond naargelang het humeur of de gelegenheid. Het is een generatie van paradoxen. De ene keer mag het ‘hoe vettiger hoe prettiger’ zijn, maar ze eten evengoed een snelle gezonde hap. Ze zijn ook minder gehecht aan het klassieke patroon van drie maaltijden per dag en gaan voor meerdere ‘snackmomenten’. Er zijn alleszins legio formules om hun honger te stillen. Ze vereenzelvigen zich ook met zogenaamde ‘love brands’. Van internationale ketens zoals Starbucks tot Belgische concepten die goed groeien. Enkele voorbeelden daarvan zijn Hawaiian Poké Bowl, Belchicken en Pain Quotidien. 

Zijn er, naast gemak en tijdbesparing, nog andere zaken die opvallen? 

Voor gen Z en millennials weegt de totaalbeleving zwaar door. Ze verwachten van een eetgelegenheid dat die een beleving biedt, een plek waar ze zich thuis voelen, verbonden zijn. Met technologie kun je daaraan tegemoetkomen door bijvoorbeeld touchscreens te installeren, menu’s zelf te laten samenstellen, pick & mix-gerechten aan te bieden. De hele customer journey moet inspelen op ontzorging en een unieke ervaring.

Voor wie liggen er mooie kansen te rapen?

Voor alle foodservicespelers die deze generatie op haar wenken bedient. De strijd om het ‘maagaandeel’ wordt gevoerd door de retail, restaurants, aanbieders van maaltijdboxen, streetfoodconcepten, cateraars, zelfs slagers die broodjes aanbieden, noem maar op. 

Peggy Van der Auwera