Feeding The Future “Door de grootte van ons bedrijf kunnen wij écht het verschil maken”
Lunch Garden
Lunch Garden
Ifke Nauwelaerts werkt als CCO bij het Belgische icoon Lunch Garden. Op Feeding The Future vertelt ze over de stappen om naar een ‘futureproof garden’ te groeien.
Aan onze missie morrelen we niet: Lunch Garden is de plek om te genieten van Belgische klassiekers aan een toegankelijke prijs. De voorbije jaren hebben we een strategie uitgewerkt rond drie pijlers. We willen op prijs-kwaliteitsvlak de nummer 1 blijven voor Belgische klassiekers. We verstevigen onze klantenbasis door een verjongingsslag te maken. En we maken onze keten futureproof.
Om op lange termijn een duurzaam business model uit te bouwen, zijn zowel business als society van belang. Dat wil zeggen dat we naar 3 krachten kijken die impact hebben op ons lange termijn succes: de klant, de wereld en uiteraard Lunch Garden zelf. Duurzaamheid is absoluut een prioriteit voor ons en dat gaat verder dan enkel het klimaat, dat betekent ook: de klant duurzaam servicen en een gezonde organisatie uitbouwen die tegelijkertijd voor werkgelegendheid én ontspanning zorgt. Door de grootte van ons bedrijf kunnen wij écht het verschil maken. Als je weet dat wij 800 ton mosselen per jaar serveren, dan zou de verwerking van die schelpen een fantastisch circulair verhaal kunnen worden.
Veel mensen weten het nog niet, maar je kan onze gerechten ook laten verpakken om mee te nemen. Verder verkopen we ook gekoelde traiteurschotels om met het gezin snel en makkelijk te kunnen eten. In bepaalde gebieden werken we samen met Deliveroo voor bezorging, en we hebben een partnership met Too Good To Go om voedselverspilling tegen te gaan. Desondanks blijft het een uitdaging om jongeren aan ons te binden. We richten ons vooral op families met jonge kinderen, zonder uiteraard te vergeten dat de jongeren van vandaag de families van morgen zijn. We ondernemen verschillende initiatieven om hen aan te trekken, afhankelijk van de locatie. Zo ontvangen we in bepaalde steden bijvoorbeeld veel studenten, die we maar wat graag verwelkomen en bedienen met onze student deal.
Het is een uitdaging om een bezoek aan ons restaurant betaalbaar te houden zonder ons verdienmodel te zwaar onder druk te zetten, vooral met de gestegen loon- en voedingsprijzen. Toch blijven we een van de goedkopere opties in vergelijking met andere eetgelegenheden. Tijdens schoolvakanties voeren we speciale promoties gericht op families, zoals een actie waarbij een kind gratis kan eten bij aankoop van een maaltijd voor een bescheiden minimumbedrag.
Ook de digitalisering in het kader van onze duurzaamheidsdoelstellingen vormt een uitdaging. Het is complex om zaken zoals de CO2-uitstoot per verkochte maaltijd accuraat in kaart te brengen. Mede daarom implementeren we binnenkort een restaurantmanagementtool die ons onder andere zal helpen om onze voorraad beter te beheren en zo voedselverspilling te minimaliseren.
Absoluut. We zetten kleine stapjes voorwaarts en zijn daar heel transparant over, zonder onze eigenheid uit het oog te verliezen. Ons Belgische karakter, dat door veel klanten wordt gewaardeerd, blijft centraal staan, evenals onze samenwerking met lokale partners. Een mooi voorbeeld is ons partnership met Voerke IJs, dat prachtig in beeld werd gebracht voor "Andermans Zaken". Dankzij dit partnership komen sommige klanten speciaal voor het Likkepot-ijs naar Lunch Garden. Het beste van eigen bodem betaalbaar aanbieden is nog altijd een succesrecept. We blijven ons inzetten om een balans te vinden tussen betaalbaarheid, klanttevredenheid en duurzaamheid. Bovendien zetten we ook meer in op plant-based.
We breiden gaandeweg ons menu verder uit met vegetarische opties. Denk maar aan de vol-au-veggie, waarmee we voor onze klassieker bij uitstek toch ook een optie zonder vlees willen aanbieden. Dit zorgt ervoor dat klanten die kiezen voor een plantaardig dieet nog steeds kunnen genieten van onze klassieker, enkel in een ander jasje.
Peggy Van der Auwera
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?