Inditex
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Inditex
Marta Ortega, dochter van oprichter Armancio Ortega, wordt de nieuwe voorzitter van Inditex groep, bekend van merken als Zara, Massimo Dutti en Pull & Bear. Haar komst valt samen met belangrijke strategische veranderingen als gevolg van de impact van de coronacrisis op de modesector.
Marta Ortega, 37 jaar, zal in april 2022 Pablo Isla opvolgen, die als mededirecteur van de groep het roer overnam van haar vader, die nu 85 jaar oud is. Daarnaast zijn er nog enkele belangrijke veranderingen aan depot. Zo zet Carlos Crespo, sinds juli 2019 CEO van de groep, een stap opzij en gaat hij aan de slag als COO. Hij wordt als topman vervangen door Óscar García Maceiras, huidig secretaris van de raad van bestuur.
Inditex is aanwezig in 96 landen en heeft in totaal 7.500 winkels. Maar de pandemie heeft de modesector op zijn grondvesten doen daveren, met tijdelijke winkelsluitingen als gevolg. In 2020 daalde de omzet van Inditex daarom met 28% (20,4 miljard euro) en de winst met 70% (1,1 miljard euro). Toch heeft Inditex deze moeilijke periode vrij goed doorstaan: in de eerste helft van 2021 lag de omzet 9% hoger dan vóór de pandemie, door de versnelling van de transformatie naar een multichannelmodel. De groep profiteert bovendien van zijn legendarische wendbaarheid: de duur van de collecties is kort, het past zich voortdurend aan de laatste trends aan en de productie vindt hoofdzakelijk plaats in nabijgelegen geografische gebieden, in tegenstelling tot de concurrentie, die massaal naar Azië is verhuisd en daardoor te kampen heeft met de logistieke problemen waarmee de wereldhandel in coronatijden wordt geconfronteerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?