- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Franse supermarktgroep Carrefour heeft de overname van Dia Frankrijk afgerond. Niemand minder dan Gérard Lavinay, de voormalige CEO van Carrefour België zou aan het hoofd komen van de overgenomen winkels. Dat schrijven onze collega’s van LSA.
In juni dit jaar raakte bekend dat Carrefour de noodlijdende Franse activiteiten van het Spaanse Dia zou overnemen. De Spaanse retailer positioneert zich als hard discounter en dat is een markt die het momenteel, in tegenstelling tot wat we in België zien, allesbehalve goed doet in Frankrijk. In 2013 leed Dia nog een nettoverlies van 23 miljoen euro in Frankrijk. Ook dit jaar zou de retailer met meer dan 10% achteruitgaan.
Voor Carrefour zijn de meer dan 800 winkels in Frankrijk echter heel interessant. De overname van bijna 550.000 vierkante meter winkelruimte biedt de retailer de kans om meer supermarkten en buurtwinkels in zijn winkelpark te brengen en zijn aanwezigheid in de regio Parijs te versterken. Voor Dia is het ook een beetje thuiskomen. Carrefour was tot 2011 immers eigenaar van de keten, die toen nog Ed heette.
Lavinay
Volgens onze Franse collega’s van LSA, is het Gérard Lavinay die het tij moet keren bij Dia. Lavinay was van 2009 tot vorig jaar nog de CEO van Carrefour België, waar hij succesvol een herstructrering doorvoerde. In september 2013 kreeg hij een functie op Europees niveau binnen de groep Carrefour.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?