Begin 2019 introduceert Google zijn eigen marktplaats Google Shopping in Frankrijk. Daarmee gaat de webgigant de rechtstreekse concurrentie aan met Amazon. Dat schrijft LSA.
Google Shopping zal binnenkort veel meer zijn dan een simpele prijsvergelijker. Het zal namelijk evolueren naar een ware marktplaats, waardoor webgigant Google de rechtstreekse concurrentie met Amazon aangaat. Momenteel is de webgigant zijn platform, dat begin 2019 gelanceerd wordt, volop aan het testen. Daarbij zouden derden hun producten voortaan ook via Google aan kunnen bieden. Concreet beheert de weggigant de betaalmodule en zijn het de verkopers die zich over de pakjes en de verzending bekommeren. Deze dienst zou volgens LSA trouwens ook beschikbaar zijn via Google Assistant.
Vier Franse retailers zullen deelnemen aan de lancering van Google Shopping: Auchan, Boulanger, Carrefour en Fnac Darty. Andere retailers zouden in de maanden nadien volgen, op voorwaarde dat ze kunnen leveren binnen een redelijke termijn.
Hoe werkt het?
Verkopers die hun producten wensen aan te bieden op Google Shopping moeten eerst een account aanmaken bij Google Merchant Center, waar ze meteen ook al hun producten moeten toevoegen. Tot nu toe konden ze enkel de verspreiding van hun advertenties beheren en de internetgebruiker naar hun website sturen. Door echter een Google Shopping Actions- account te activeren, kunnen ze ook gebruikmaken van de marktplaats. Al moeten verkopers wel een commissie betalen aan Google van zodra de verkoop is afgerond, vermeldt LSA.
De commissies zijn afhankelijk van het type product en zijn volgens LSA, die het Amerikaanse aanbod vergeleek met dat van Amazon US, minder duur dan bij Amazon. Alleen de categorie ‘computers’ is op dit moment duurder bij Google.
Van zodra de aankoop is afgerond op het Google platform, geeft de zoekmachine de verkoper meer informatie: een lijst met het aantal bestelde producten, de naam van de consument en zijn adres. De shopper kan bovendien zijn Google-account koppelen aan die van de retailer zodat die laatste zich op een nog meer gepersonaliseerde manier tot de gebruiker kan wenden via Google.
Consumenten die het platform gebruiken worden verwelkomd met hun eigen naam. Bovendien krijgen ze verschillende gepersonaliseerde aanbiedingen te zien op basis van hun eerder surfgedrag. Vervolgens kan de gebruiker simpelweg klikken op het voorgestelde product of kan hij zelf op zoek gaan naar andere artikelen, waarna er een lijst met verschillende resultaten volgt. In een grote kader krijgt de consument de aanbiedingen van Google Shopping te zien, waarna onderaan, onder ‘andere opties’, ook andere gesponsorde advertenties terug te vinden zijn. Betalen kan de shopper eenvoudigweg met Google Payment. Bovendien krijgen klanten ook de mogelijkheid om naar de pagina van de retailer te gaan, waar hij al diens producten vindt.
Foto: screenshot gedeeld door LSA