- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De markt voor flitsbezorgers staat nog in zijn kinderschoenen, maar Gorillas is er al in geslaagd om zijn positie als marktleider in Europa te bevestigen. De Duitse start-up haalde bijna 1 miljard dollar op (ongeveer 860 miljoen euro) tijdens een financieringsronde, waardoor het bedrijf nu 3 miljard dollar waard is.
De financieringsronde werd geleid door Delivery Hero, de grootste maaltijdbezorger van Duitsland, die een belang neemt van 8% voor 235 miljoen dollar. Ook grote internationale investeerders zoals DST Global en Tencent investeerden mee in de start-up, die in 2020 het licht zag. Sinds zijn oprichting is Gorillas snel gegroeid naar meer dan 180 warehouses in 9 landen, waaronder België. In totaal is de start-up aanwezig in 55 steden en stelt het 11.000 mensen tewerk. In de afgelopen zes maanden heeft het meer dan 4,5 miljoen orders geleverd. In Duitsland werd het jonge bedrijf onlangs geconfronteerd met sociale onrust in de vorm van stakingen en blokkades van magazijnen, waarbij het personeel betere lonen en arbeidsvoorwaarden eiste. In tegenstelling tot veel bezorgbedrijven maakt Gorillas geen gebruik van pseudo-onafhankelijke koeriers, maar stelt het formele arbeidsovereenkomsten op.
Kağan Sümer, CEO en oprichter van Gorillas, zegt dat hij dit geld wil gebruiken om te investeren in technologie en marketing om de klantervaring te verbeteren. Al zal het ongetwijfeld ook dienen om op deze jonge markt van flitsbezorgers een enorme kloof te slaan met zijn concurrenten, zoals HelloFresh dat heeft gedaan op de markt van de maaltijdboxen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?