Greenyard
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Greenyard
Greenyard heeft voor het eerst in haar 40-jarige geschiedenis de grens van 5 miljard euro omzet overschreden: de netto-omzet steeg met maar liefst 10,9%. Daarnaast steeg de aangepaste EBITDA met 11,5% tot 186,5 miljoen euro.
Greenyard heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: voor het eerst in zijn 40-jarige geschiedenis heeft het bedrijf een omzet geboekt van meer dan 5 miljard euro. De netto-omzet steeg met 10,9%, of 469,6 miljoen euro (op vergelijkbare basis), tot 5,1 miljard euro. Een groei die zowel te danken is aan een volumestijging van 2,7% als een prijsstijging van 7,3%. Daarnaast groeide de aangepaste EBITDA met maar liefst 11,5% tot 186,5 miljoen euro, “wat hoger is dan de eerdere prognose van 175 tot 180 miljoen euro”, aldus het bedrijf. Francis Kint, CEO van Greenyard: "We zijn ontzettend trots op deze resultaten in een uitdagende omgeving, in een tweede inflatiejaar. Greenyard verbeterde verder in zowel volume en prijs.”
De grootste groei behaalde het bedrijf in zijn Long Fresh-segment, waar de omzet met 13,3% steeg tot 992,2 miljoen euro. Ook het Fresh-segment scoorde goed, met een omzetgroei van 10,3% tot 4,1 miljard euro. Beide stijgingen waren het gevolg van prijsstijgingen: +14% voor het Long Fresh-segment en +5,6% voor het Fresh-segment. “Het Long Fresh segment (vriesverse en bereide groenten en fruit categorieën) bereikte net geen 1 miljard euro omzet, en verbeterde intussen verder haar operationele winstmarge”, vervolgt Kint. “Beide segmenten ondervinden voordelen van de consumententrend om de groenten- en fruitconsumptie in al haar vormen te verhogen, om gezonder te eten, maar ook om voeding te consumeren die geproduceerd werd in duurzame ketens.”
Greenyard kondigde ook een stijging van het nettoresultaat aan met 63%, van 9,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar 15,2 miljoen euro, “dankzij het verbeterde operationele resultaat en beperkte niet-recurrente kosten die deels gecompenseerd werden door de winst op de verkoop van activa in Brazilië en de UK.” Tot slot bevestigt het bedrijf zijn eerdere vooruitzichten om tegen maart 2026 een aangepaste EBITDA tussen 200 en 210 miljoen euro te behalen en een omzet van 5,4 miljard euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?