- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Unilever heeft in het derde kwartaal een omzetstijging van 2,5% geboekt, een stijging die de verwachtingen overtrof en vooral te danken was aan prijsverhogingen. Het nieuws werd positief onthaald op de beurzen.
"We hebben een goed kwartaal achter de rug, met een groei van de onderliggende verkopen van 2,5%”, zei Alan Jope, CEO van Unilever, tijdens de bekendmaking van de resultaten. Analisten rekenden op een gemiddelde stijging van 2,2%. "De combinatie van onze strategische keuzes en onze focus op operationele uitmuntendheid blijft zorgen voor een competitieve groei", aldus de CEO. De onderliggende groei van de omzet bedraagt nu 4,4% sinds het begin van het jaar. "Wij zijn ervan overtuigd dat wij voor het hele jaar ruim binnen ons meerjarenkader van 3 tot 5% zullen blijven", verzekerde Alan Jope. Na deze aankondiging steeg het aandeel Unilever snel op de Amsterdamse beurs. Toch laat het aandeel nog steeds een verlies zien van meer dan 6% ten opzichte van het begin van het jaar.
Ondanks een daling van de verkoopvolumes met 1,5% werden de resultaten van Unilever in het derde kwartaal geholpen door prijsverhogingen, die met 4% stegen in een context van stijgende inflatie. Unilever heeft een mooie groei behaald in haar drie belangrijkste markten: de VS, China en India. Zuidoost-Azië was de belangrijkste bron van volumedaling. "De kosteninflatie blijft op een zeer hoog niveau, en dat zal volgend jaar zo blijven", waarschuwde Alan Jope. "We hebben gereageerd en zullen dat blijven doen in onze categorieën en markten, door passende prijsmaatregelen te nemen en een reeks productiviteitsmaatregelen door te voeren om de kostenstijgingen te compenseren."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?