De omzet van de 100 grootste webshops in België is het afgelopen jaar gestegen van 3,7 miljard euro tot 4,2 miljard. Meer dan de helft daarvan wordt gerealiseerd door de 10 grootste online spelers, waarvan de allergrootsten buitenlandse spelers zijn. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce.
Sectororganisatie BeCommerce presenteerde tijdens zijn Cross-Border Summit de resultaten van de vierde editie van de ‘BeShopping 100’, een jaarlijkse analyse van de top 100 van webwinkels in België. Daarbij werd gekeken naar de prestaties van webshops tussen november 2016 en november 2017. Conclusie? Ook dit jaar is de online sector weer sterk gegroeid.
Uit de laatste cijfers van de BeShopping100 blijkt namelijk dat de omzet van de top 100 van webwinkels in deze ranglijst met 3,7 miljard euro is gestegen tot 4,2 miljard euro, een stijging van 13,5%. Het onderzoek toont ook aan dat de tien grootste webwinkels goed zijn voor meer dan de helft (2,4 miljard euro) van die omzet. Bovendien is de omzetdrempel om de top 100 te bereiken gestegen van 3,7 miljoen euro naar 5,3 miljoen euro.
Koning Amazon
Amazon staat voor de derde achtereenvolgende keer aan de top van de ranglijst en versterkt zijn positie als grootste webshop in België met een omzetstijging tot 1,2 miljard euro. De top drie wordt verder aangevuld door Bol.com en Apple. Buitenlandse spelers dus. Want een groot deel van de online aankopen in ons land gebeurt via webwinkels die buiten onze grenzen opereren.
Meerderheid webshops buitenlands
79% van de websites waarop de Belgische consument koopt, is buitenlands, zegt BeCommerce. De Belgen kopen dus voor 3,7 miljard euro in buitenlandse webshops van de top 100, namelijk Amazon (Verenigde Staten), Bol.com (Nederland), Apple (Verenigde Staten), Zalando (Duitsland), Coolblue (Nederland), enz. Hierbij is het belangrijk op te merken dat 31% van de webwinkels van Belgische herkomst geconsolideerd is in grote buitenlandse e-commercegroepen (bijvoorbeeld: Vanden Borre - Groep Darty-Fnac, Brico - Maxeda DIY, Delhaize - Royal Ahold, Telenet - Liberty Global, enz.).
Volgens Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, "worden onze grensoverschrijdende aankopen gestimuleerd door onze open, multiregionale en meertalige cultuur".
Belgische webondernemers verkopen meer in buitenland
Omgekeerd verkopen Belgische e-shops ook steeds meer aan het buitenland. De ranglijst van de Cross-Border Top 50, die de Belgische webwinkels opsomt die het meest in het buitenland verkopen, laat zien dat Belgische webondernemers enorm veel buiten onze landsgrenzen verkopen. In de Cross-Border Top 50 van BeCommerce vinden we vooral nichespelers met een specifiek product. Hun webwinkels trekken voornamelijk klanten uit Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
89,74% van het gemiddeld aantal bezoekers van de Cross-Border Top 25 komt uit het buitenland (tegenover 83,8% vorig jaar), wat “het sterke groeipotentieel” van de grensoverschrijdende e-commerce voor de Belgische spelers accentueert volgens BeCommerce.
Dit jaar zijn de beste online verkopers van de Cross-Border Top 50 het Belgische Ice Watch, dat de eerste plaats inneemt en twee plaatsen gestegen is ten opzichte van vorig jaar, Myrwatches op de tweede plaats voor het tweede achtereenvolgende jaar en Leonidas op de derde plaats van het klassement.
Sterke stijging van voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen
Als we kijken naar het soort producten dat online gekocht wordt door de Belg, zijn kleding en schoenen nog altijd het populairst. Maar tegelijkertijd valt de sterke toename van voedingsmiddelen en de huishoudelijke artikelen op. De cijfers van de top 100 tonen aan dat huishoudelijke artikelen zijn gestegen van 7% in 2016 naar 11% dit jaar en voeding van 7% naar 10%.
Ook Belgische webshops verkopen steeds meer voeding aan buitenlandse online shoppers, zegt BeCommerce. “Wat de categorie van de voedingsmiddelen betreft, wordt dit grotendeels verklaard door de komst van nieuwe Waalse webwinkels die zich voornamelijk toeleggen op de verkoop van typisch Belgische levensmiddelen en dranken.”