- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Steeds meer mensen gebruiken hun gsm als hulpmiddel tijdens het shoppen. Vier op tien van de consumenten zou via hun gsm op het internet prijzen vergelijken of advies vragen aan vrienden of familie tijdens het shoppen in fysieke winkels. Een derde trekt dan weer een foto van het product dat ze overwegen te kopen. Zo blijkt uit een studie van GFK bij meer dan 25.000 gsm-gebruikers in 23 landen.
Deze trend is al langer zichtbaar bij internetshoppers. Dankzij de smartphone kunnen klanten dit nu ook toepassen in fysieke winkels. Mannen zijn hier over het algemeen meer mee bezig dan vrouwen. Voorts valt het ook op dat dit gedrag erg leeftijdsgebonden is. Jongeren tussen 15 en 19 jaar zijn het actiefst, gevolgd door jongvolwassen van 20 tot 29 jaar en volwassenen tussen 30 en 39 jaar. “Fysieke winkels moeten zich hierop voorbereiden en reageren. Een goede en actuele kijk op de prijzen van de online concurrenten en een snelle reactie hierop zijn de succesfactoren van zowel fysieke winkels als online stores”, reageert Adrian Hobbs, Managing Director van online Pricing Intelligence bij GFK.
Prijzen vergelijken
Een nieuwe computer nodig? Even raad gaan vragen in de winkel om vervolgens op te zoeken of je hetzelfde model ergens anders niet goedkoper vindt. Wereldwijd raadplegen vier klanten op tien hun gsm om prijzen te vergelijken in een fysieke winkel. Zuid-Korea spant de kroon. Daar zou meer dan de helft van de consumenten toegeven dit wel vaker te doen, in België 21 procent van de klanten.
Vrienden en familie
Via je gsm raad vragen aan vrienden of familie is in België de meest populaire activiteit tijdens het winkelen. Uit de ondervraagd landen zou ook hier veertig procent van de ondervraagden geneigd zijn hun gsm hiervoor te gebruiken, met Mexico op kop. In België zou drie op tien regelmatig via hun gsm beroep doen op mensen uit hun directe omgeving.
Foto nemen
Een vierde van de Belgen neemt een foto van producten om die dan eventueel later alsnog te kopen. Bij ons is dit de tweede populairste activiteit met de gsm in een winkel. Wereldwijd staat dit op de derde plaats, drie op tien geeft toe dit wel vaker te doen. Ook hier is Mexico weer koploper.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?