- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De digitale handel zet zijn opmars bij de Belgische consumenten verder: 45% van hen heeft het afgelopen jaar online aankopen verricht. Dat doen ze vooral bij Europese webshops. Dat blijkt uit de Barometer van de informatiemaatschappij van de FOD Economie.
“E-commerce wordt steeds belangrijker: de Belgische consumenten gebruiken het steeds vaker als alternatief voor een klassiek bezoek aan een fysieke winkel”, klinkt het. 45,1% van de Belgen heeft tijdens de laatste 12 maanden één of meer onlineaanko(o)p(en) verricht. Dat is 2% meer ten opzichte van 2011 en meer dan het Europese gemiddelde (44,6%).
De Belgen die onlineaankopen verrichten, doen dit voornamelijk bij Belgische verkopers (77,5%). De Belgische ondernemingen halen zo 14% van hun omzet uit e-handel. Die score wordt omhoog getrokken door het groot aantal middelgrote ondernemingen.In tweede instantie koopt de Belg bij online verkopers uit de andere Europese lidstaten (55,7%). 25,1% van de Belgen heeft het afgelopen jaar minstens één aankoop gedaan bij een verkoper uit een ander Europees land. Hierdoor scoort ons land heel wat beter dan het Europese gemiddelde van 10,6%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?