HelloFresh
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
HelloFresh
Na recordcijfers in het tweede kwartaal zet HelloFresh zijn groei verder. In het derde kwartaal van dit jaar steeg de groepsomzet tot 1,86 miljard euro (+31,4%) en ook het aantal actieve klanten groeide verder tot 7,5 miljoen. De winst kreeg wel een knauw.
Het derde kwartaal van 2022 ziet er goed uit voor HelloFresh. De maaltijdboxbezorger wist zijn omzet op te drijven tot 1,86 miljard euro, goed voor een stijging van 31,4% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Die groei was vooral te denken aan de sterke resultaten op zijn Amerikaanse markt (+45,3%). Ook het aantal actieve klanten van de groep steeg met 8,2% tot 7,5 miljoen. Het aantal bestellingen klom van 27,59 miljoen tot 29,03 miljoen en het aantal bezorgde maaltijden nam met 7% toe tot 243,3 miljoen. Ook de contributiemarge steeg met 2 procentpunten tot 24,5%. "De hogere productiviteit op productielocaties, vooral de locaties die de laatste paar kwartalen zijn opgestart, heeft geleid tot een verhoging van de contributiemarge, ondanks de inflatiedruk", verklaart Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh. Toch gingen niet alle cijfers in stijgende lijn. Zo moest de groep een daling incasseren op vlak van winstgevenheid: het AEBITDA zakte namelijk van 79,8 miljoen in het derde kwartaal vorig jaar tot 71,8 miljoen in dezelfde periode dit jaar.
"De afgelopen jaren hebben we een heel weerbaar bedrijfsmodel opgebouwd. Terwijl de voedselkosten wereldwijd onder de inflatie lijden, is HelloFresh erin geslaagd heel betaalbaar te blijven", reageert Dominik Richter tevreden. "HelloFresh heeft zijn relatieve betaalbaarheid zelfs verder verbeterd, de impact van de inflatie is opgevangen en niet elke prijsverhoging wordt volledig doorberekend aan de consument. Dit terwijl de inkoopmarge stabiel is gebleven."
Gesterkt door de goede resultaten uit het derde kwartaal kijkt de groep positief naar de toekomst. "Het assortiment aan maaltijden loopt op schema om tegen het einde van het jaar op groepsniveau jaar op jaar met zo'n 30% te groeien", klinkt het. Bovendien blijft productinnovatie ook in 2023 een belangrijk aandachtspunt voor de groep. "Dat komt omdat HelloFresh niet langer met capaciteitsbeperkingen kampt, dankzij de grote sprongen die het heeft gemaakt in de uitbouw van zijn netwerkinfrastructuur."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?