- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Hema is 2016 goed gestart, met een omzetstijging van meer dan 2% en een groei in marktaandeel. Enkel in België vallen de resultaten tegen en boekte de near-foodketen alweer een omzetdaling.
Hema boekte in het eerste kwartaal van 2016 een omzet van 270,3 miljoen euro, een stijging van 2,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze netto-omzetstijging komt voort uit een stijging van de like-for-like-consumentenomzet met 1,2% en het openen van 15 nieuwe winkels in dit kwartaal. De Nederlandse winkelketen breidde het afgelopen jaar vooral uit in Frankrijk, waar het 9 nieuwe vestigingen opende.
“In Q1/2016 is de like-for-like-consumentenomzet sinds lange tijd weer jaar op jaar gestegen. Hema registreerde in het eerste kwartaal van 2016 meer klantbezoeken in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015”, klinkt het.
Hema verkocht in het afgelopen kwartaal vooral meer huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten (+2,4%). Ook de food-omzet steeg met 2,2%, terwijl de verkoop van kleding met 3,7% vooruitging.
Hema slaagde erin om in alle markten behalve België te groeien. In thuismarkt Nederland, goed voor drie kwart van de groepsomzet, groeide Hema met 0,7%. In Frankrijk met 33,6% dankzij veel nieuwe winkelopeningen, maar in België ging de omzet net 4,5% achteruit.
“De netto omzet in België en Luxemburg bleef achter door de uitdagende economische omstandigheden en de terroristische aanslagen op 22 maart 2016 in Brussel”, klinkt het in een persbericht. De rode cijfers komen er nadat Hema vorig jaar al 0,4% minder omzet boekte in ons land. De keten wil de activiteiten in België dan ook verbeteren, zegt CEO Tjeerd Jegen.
“We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken”, zegt de CEO over de toekomstplannen van Hema.
Benieuwd naar de impact van Hema op de Belgische food retailmarkt? De Gondola Retail Scan-poster neemt dit jaar voor het eerst near-food spelers zoals Hema mee in haar analyse van de Belgische markt(aandelen)! Meer info? Klik hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?