iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Corona, inflatie, concentraties, het verdwijnen van ketens, overnames, franchisering … De Belgische retailsector kende de voorbije jaren de ene verstoring na de andere. Nu de storm wat lijkt te zijn gaan liggen (maar voor hoelang?), legde Gondola zijn oor te luisteren bij een aantal marketingdeskundigen die ons wat meer inzicht kunnen bieden.
Vier jaar. Dat is de tijd die ons nu al scheidt van wat we doorgaans de “coronaperiode” zijn gaan noemen. Die tijd ligt nog zo dichtbij en lijkt tegelijk toch al zo lang geleden, omdat er sindsdien alweer zoveel is gebeurd. Dat geldt voor de hele samenleving, maar ook de retailsector werd niet gespaard: inflatiecrisis, prijzenoorlog en reclamewedloop, franchiseringsgolven, overnames en het verdwijnen van winkelketens … Na al die verwikkelingen lijkt de situatie nu toch wat rustiger te worden en breekt er voor de sector een nieuwe periode aan, een periode van … Tja, een periode waarvan eigenlijk? “Ik zou zeggen dat we nu in een periode van evolutie zitten”, oordeelt Myriam Blanpain, voorzitster van communicatiebureau AddRetail. “Een periode vol uitdagingen, waarin de veranderingen elkaar heel snel opvolgen en de consumenten steeds diverser worden. Eén communicatie voor iedereen bestaat niet meer, want er is een veelvoud van kanalen en elke potentiële klant heeft zijn of haar voorkeurskanalen. Daar moeten we rekening mee houden.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?