Het Belgische filiaal van de internationale marktleider in store equipment, vroeger gekend onder de naam Agemetal, zal voortaan door het leven gaan als HMY Benelux, naar het voorbeeld van het Franse filiaal dat tegenwoordig HMY France heet. HMY is al jaren een vaste waarde in België en beschikt over heel mooie geloofsbrieven. Onder andere Delhaize, Carrefour, Cora, InBev en Coca-Cola zijn er vaste klant.
In België staat HMY vooral bekend om zijn toepassingen voor checkoutzones, maar het bedrijf biedt ook oplossingen voor de rekken en veel meer. De kracht van de onderneming schuilt hem dan ook in haar 360°-aanpak. Een goed voorbeeld hiervan is hun jongste realisatie voor de Intermarché van Nemours, die ingeplant werd in een voormalig bolvormig pakhuis. Dit heeft geleid tot een arenavormige opstelling, met rekken die zich ontplooien als de blaadjes van een klaproos (het embleem van de stad Nemours) en een stervormig patroon volgen. “Het meubilair werd op een zeer specifieke manier gepersonaliseerd (hier in ellipsvorm), maar er werd uitgegaan van volledig standaardequipment”, aldus marketingverantwoordelijke Régis Cao.
“Wij kunnen zowat alles aan, behalve koelmeubels. Via ons ontwerpbureau kunnen wij concepten volledig ontwikkelen. Daarna komen onze productieteams, werfleiders en assemblagecrew eraan te pas om alles in de winkel te installeren. Kortom: we vertrekken vanaf nul en gebruiken onze verbeelding om concepten te realiseren en vervolgens alles te ontwerpen en te produceren. We nemen de volledige identiteit van de winkel voor onze rekening. We kunnen zelfs zorgen voor het schilderwerk, de vloerbekleding enzovoort”, bevestigt Belgisch commercieel vertegenwoordiger Patrick Brichant.
Die aanpak vertaalt zich ook in onderzoek betreffende de nieuwe consumptiegewoonten en dienstverlening. Neem nu bijvoorbeeld het succes van de drives in de winkel. “Groenten, fruit en andere verse producten worden maar weinig gekocht via de drive. Je moet dus het verschil weten te maken. Wij zorgen voor een sterke identiteit van deze zones, zodat de consument zin krijgt om naar de winkel te gaan”, legt Régis Cao uit.
“In Frankrijk en België merken we bovendien dat de buurtwinkel weer enorm belangrijk wordt. We volgen deze trend door de winkels in die zin aan te passen. We bekijken natuurlijk elk geval apart, zodat de beeldvorming helemaal strookt met de identiteit”, vertelt Patrick Brichant.
Hetzelfde geldt voor de nieuwe technologieën. HMY stelt hier verschillende oplossingen voor: interactieve schermen, een holografische vitrine, RFID… Zo’n dingen zorgen voor een grote shoppingbeleving. Ze trekken de aandacht van de klant en geven de winkels toegevoegde waarde. “Met dit soort eigentijdse oplossingen profiteren we eigenlijk van alle mogelijkheden die we ter beschikking hebben. Enerzijds die van het internet, dat enorm veel info biedt en toelaat om producten te vergelijken, maar ook van de troeven van de winkel zelf, waar je onmiddellijk alle producten vindt en kunt aanraken…” bevestigt Régis Cao.
HMY viert ten slotte ook heel graag zijn creativiteit bot op POS-materiaal. Het bedrijf ontving in Frankrijk zelfs de Gouden Popai en werd internationaal bekroond op de Popai Global Awards 2016, omwille van zijn connected mobiele drankverdelingstafel. Een ander recent voorbeeld waren de mooie presentatietools in de vorm van houten hutten, waar bier van brouwerij Achouffe (Duvel Moortgat) werd geschonken.