HelloFresh
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
HelloFresh
Gemengde cijfers voor HelloFresh in het tweede kwartaal van dit jaar. Ondanks de hoogste aangepaste EBITDA ooit, daalde het aantal actieve klanten en het aantal bestellingen. Bovendien bevestigt het bedrijf dat het zijn positieve omzetverwachting voor het volledige boekjaar 2023 (zeer) licht bijstelt naar beneden.
HelloFresh heeft vandaag haar resultaten voor het tweede kwartaal van 2023 gepubliceerd. Het Duitse bedrijf behaalde de hoogste aangepaste EBITDA ooit: 191,9 miljoen euro tegenover 145,9 miljoen een jaar eerder. Deze sterke groei schrijft het voornamelijk toe aan de “aanzienlijke uitbreiding van de contributiemarge", die steeg tot 28,4%. HelloFresh wijst ook op de stijging van de gemiddelde bestelwaarde (63,6 euro vergeleken met 60,4 euro een jaar eerder). Opvallend is wel de serieuze daling van het aantal actieve klanten: 7,3 miljoen nu tegenover 8 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. En ook het aantal bestellingen zakte van 32,3 miljoen in het tweede trimester vorig jaar naar 30 miljoen in dezelfde periode dit jaar. In het tweede kwartaal klokte de omzet af op bijna 1,92 miljard euro, een lichte daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (1,96 miljard euro) maar een stijging van 1% bij constante wisselkoersen. Rekening houdend met de resultaten van het bedrijf in het hele eerste semester, heeft HelloFresh de aanpassing van haar vooruitzichten voor het boekjaar 2023 bevestigd, zoals gepubliceerd op 19 juli, namelijk een omzetgroei tussen 2% en 8% (tegen constante wisselkoersen) ten opzichte van 2% tot 10% eerder, en een aangepast EBITDA van 470 miljoen à 540 miljoen euro ten opzichte van 460 miljoen tot 540 miljoen euro eerder. “Een rendabele groei blijft onze topprioriteit voor 2024 en we zijn van plan om kansen te benutten wanneer deze zich voordoen”, aldus Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh. "We zijn verheugd dat we de capaciteitsbeperkingen in onze kant-en-klare activiteiten kunnen wegnemen, wat volgens ons zal leiden tot een verdere aanzienlijke groei van onze activiteiten."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?