Het IBM Institute for Business Value en de National Retail Federation onderzochten de aankoopmotivatie van 18 980 consumenten in 28 landen. Lees waarom merken zich horen aan te passen aan de omnichannel omgeving, best overal aanwezig en duurzaam zijn.
Winkelen om het even waar, hoe en wanneer
7 op 10 consumenten winkelen wanneer het hen schikt, vaak tussen andere activiteiten door. We winkelen op verschillende tijdstippen om verschillende redenen. Het wordt bijgevolg steeds belangrijker om inzicht te krijgen in het individuele aankooopgedrag en de context waarin we winkelen. Wie geregeld de voorraadkast thuis aanvult, winkelt daarnaast net zo goed voor zeer specifieke zaken tijdens ‘micromomenten’ buiten de vaste aankooproutine. In dat geval verwacht de consument beschikbaarheid en een snelle service. Hij wil op elk moment toegang tot productinformatie, voorraadstatus en prijs. Zowel merken als retailers onderscheiden zich door accurate, relevante informatie afgestemd op de specifieke winkeltrip.
De huidige, goed geïnformeerde 24/24 u (‘always on’) consument stelt specifieke eisen op het vlak van prijs, ingrediënten, levering enz. Merken en retailers spelen in op specifieke behoeften met bijvoorbeeld bio, verse, milieuvriendelijke of glutenvrije producten. Ruim 70% van de consumenten kijken naar dergelijke specifieke atttributen bij de merkkeuze.
We winkelen steeds meer in een digitale wereld maar intussen blijft de fysieke winkel overeind. Je gaat erheen om je online bestellingen op te pikken of voor het fysieke contact met merken en producten (showcase).
4 soorten consumenten
- waardegedreven consumenten (41%) hechten belang aan de prijs-kwaliteitsverhouding, gemak en oplossingen die het leven vergemakkelijken
- waardengedreven consumenten (40%) zoeken producten en merken die aansluiten bij hun levenswijze en gezondheid en welzijn bevorderen
- merkgedreven consumenten (13%) vertrouwen merken en deze zijn doorslaggevend in de aankoopbeslissing
- productgedreven consumenten (6%) focussen op functionaliteit
Duurzaam
Ruim 7 op 10 consumenten verwachten van merken ‘zuivere’, duurzame en milieuvriendelijke producten, pleiten voor recyclage of gebruiken bij voorkeur natuurlijke ingrediënten. Bijna 6 op 10 consumenten zijn bereid om hun aankooproutine te wijzigen met het oog op een kleinere milieuvoetafdruk, bij de grootste pleitbezorgers van duurzaamheid is dat zelfs 77%. Bij deze laatste groep willen 7 op 10 een meerprijs betalen voor merken die recycleren, duurzaam en milieuvriendelijk zijn.
Enkele cijfers
- 81% van de respondenten wereldwijd is een waarde-of waardengedreven consument
- 57% van de consumenten wil zijn aankoopgedrag wijzigen voor een kleinere milieuvoetafdruk
- 71% van de respondenten hecht veel belang aan traceerbaarheid en is bereid om er een meerprijs te betalen voor traceerbare merkproducten
- 71% van de consumenten winkelen tijdens ‘micromomenten’ tussen andere activiteiten door, eens per week (ruim 1 op 3) of meermaals per dag
Vertrouwen verdienen
De ingrediëntenlijst volstaat niet voor de bewuste consument. Hij wil de oorsprong van het product vernemen, achterhalen hoe het gemaakt en geleverd wordt. 7 op 10 consumenten verwachten traceerbaarheid. Consumenten willen weten hoe duurzaam de producent is, hoe hij recycleert, in welke sociale doelen hij investeert of hoe hij precies zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt.
Als consumenten duurzame producten kiezen, speelt het vertrouwen in het merk bij 84%. Ze vertrouwen evenwel niet blindelings maar gaan op zoek naar informatie. Ook 75% merkgedreven consumenten informeren zich actief vóór de aankoop. Vertrouwen en geloofwaardigheid moet je verdienen.
Ontdek de volledige studie
Download gratis de volledige studie en geniet van exclusieve insights door IBM en NRF (National Retail Foundation)